The Effect of Explicit Metacognitive Strategy Instruction on Reading Comprehension and Self-Efficacy Beliefs: The Case of Iranian University EFL Students Tavakoli, Hossein Koosha, Mansour Explicit metacognitive strategy instruction Reading comprehension Self-efficacy beliefs Instrucción explícita Estrategia metacognitiva Comprensión lectora Creencias de autoeficacia This article reports on an empirical study that investigated the influence of explicit metacognitive strategy instruction on reading comprehension and self-efficacy in English as a foreign language (EFL) among university students in Iran. A randomized pretest posttest control group design was employed. The quantitative data were collected by the Survey of Reading Strategies, Motivated Strategies for Learning Questionnaire, and a reading comprehension test. The results of ANCOVA revealed that students in the experimental group showed greater achievement both in reading comprehension and self-efficacy than students in the control group. Este artículo trata de un estudio empírico en el que se investigó la influencia de la instrucción explícita de la estrategia metacognitiva en la comprensión lectora y la autoeficacia del inglés como lengua extranjera (EFL) entre los estudiantes universitarios en Irán. Se empleó un diseño de grupo de pre-test y posttest con controles aleatorios. Los datos cuantitativos fueron recogidos en el estudio de estrategias de lectura, motivando estrategias de aprendizaje en un cuestionario y una prueba de comprensión de lectura. Los resultados del ANCOVA revelaron que los estudiantes del grupo experimental mostraban mayores logros tanto en comprensión lectora y en autoeficacia que los estudiantes del grupo control. 2018-11-22T11:40:50Z 2018-11-22T11:40:50Z 2016-01 info:eu-repo/semantics/article Tavakoli, Hossein; Koosha, Mansour. The Effect of Explicit Metacognitive Strategy Instruction on Reading Comprehension and Self-Efficacy Beliefs: The Case of Iranian University EFL Students. Porta Linguarum, 25: 119-133 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/53893] 1697-7467 http://hdl.handle.net/10481/53893 10.30827/Digibug.53893 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España Universidad de Granada