Verbal and Nonverbal Teacher Immediacy and Foreign Language Anxiety in an Efl University Course Pladevall Ballester, Elisabet Verbal and nonverbal immediacy Foreign language anxiety Affective learning Cognitive learning. Proximidad verbal y no-verbal Ansiedad en el aprendizaje de lenguas extranjeras Aprendizaje afectivo Aprendizaje cognitivo How teachers communicate to students is one of the crucial elements that enhance affective and cognitive learning in a foreign language learning class. This study explores the perceptions of three groups of university students on verbal and nonverbal teacher immediacy and how this might be related to a decrease in foreign language anxiety. Significant differences between the groups were found in terms of immediacy and anxiety but no direct correlations were established. However, a qualitative analysis of the students’ perceptions indicated that teacher immediacy is indeed a key factor to motivate students, ease their pressure and favour their willingness to learn and participate in class. La manera como los profesores se comunican con sus alumnos es un elemento crucial para incentivar el aprendizaje afectivo y cognitivo en una clase de lengua extranjera. Este estudio analiza las percepciones de tres grupos de estudiantes universitarios sobre la proximidad verbal y no-verbal de sus profesores y como estas percepciones se relacionan con un posible descenso de la ansiedad en el aprendizaje de lenguas extranjeras. Se encontraron diferencias significativas entre los grupos por lo que respecta a proximidad y ansiedad pero no se encontraron correlaciones directas. No obstante, un análisis cualitativo de las percepciones de los alumnos indicó que la proximidad del profesor es un factor determinante para motivar a los alumnos, relajar la presión y favorecer su disposición a aprender y participar en clase. 2018-11-15T09:40:14Z 2018-11-15T09:40:14Z 2015-01 journal article Pladevall Ballester, Elisabet. Verbal and Nonverbal Teacher Immediacy and Foreign Language Anxiety in an Efl University Course. Porta Linguarum, 23: 9-24 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/53759] 1697-7467 http://hdl.handle.net/10481/53759 10.30827/Digibug.53759 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ open access Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España Universidad de Granada