Adaptación española de la escala de liderazgo pedagógico Vanderbilt Assessment of Leadership in Education (VAL-ED) Pérez García, Purificación Bolívar Botia, Antonio García-Garnica, Marina Caracuel Romero, Alfonso Escala Liderazgo pedagógico Adaptación Validación Scale Educational leadership Adaptation School inspector Principals Teachers Educational leadership has become a key factor in the improvement of educational quality. The aim of the work was to describe the adaptation of the Pedagogical Leadership Scale VAL-ED (Vanderbilt Assessment of Leadership in Education) to the Spanish population (cross-cultural adaptation process and validation) and obtain their psychometric characteristics through Rasch analysis. The obtained results confirm that the unidimensionality of each of the six subscales that compose it has been demonstrated, it is guaranteed its usefulness to diagnose the educational leadership, to decide ways of improvement and to measure the effectiveness of its implementation. The conclusion is that the adaptation of the VAL-ED questionnaire to the Spanish population is a valid and reliable tool for the measurement of educational leadership. El liderazgo educativo ha llegado a ser un factor clave en la mejora de la calidad educativa. El objetivo del estudio fue adaptar la escala de liderazgo pedagógico VAL-ED (Vanderbilt Assessment of Leadership in Education) a población española (adaptación cross-cultural y validación) y obtener sus características psicométricas mediante análisis de Rasch. Los resultados obtenidos confirman que la unidimensionalidad de cada una de las seis subescalas que la componen ha sido demostrada, garantizando su utilidad para diagnosticar el liderazgo educativo, decidir vías de mejora y llevar a cabo mediciones de la eficacia de las medidas implementadas. La conclusión es que la adaptación del cuestionario VAL-ED a población española es una herramienta válida y fiable para la medición del liderazgo educativo. 2018-04-23T08:06:54Z 2018-04-23T08:06:54Z 2018-03-15 info:eu-repo/semantics/article Pérez-García, P. ; Bolívar, A. ; García-Garnica, M. ; & Caracuel, A. (2018). Adaptación española de la escala de liderazgo pedagógico Vanderbilt assessment of leadership in education (val-ed). Universitas Psychologica, 17 (1), 1 - 13 . https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy17-1.aeel [http://hdl.handle.net/10481/50359] 2011-2777 http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/18113 halshs-01750996v1 http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0168-ssoar-56645-2 http://hdl.handle.net/10481/50359 10.11144/Javeriana.upsy17-1.aeel spa http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/es/ info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-CompartirIgual 3.0 España Pontificia Universidad Javeriana