Factors affecting spanish and catalan women participation in training Quesada-Pallarès, Carla Pineda-Herrero, Pilar Stoian, Alexandra Duran-Bellonch, María del Mar Women Mujer Training Gender policies Training policies Work Gender equality Formación Trabajo Políticas de género Políticas de formación; Equidad de género Women are still not being offered equal opportunities in the workplace, be-cause apart from being workers, they are also caregivers, i.e. they do double shifts. One way to enhance women’s job opportunities is through their professional development. Training is one of the best strategies for professional development. Nonetheless, in Spain, there is a series of factors which hinder female workers’ access to training. In fact, scientific literature do not usually compares these factors from a gender perspective; therefore, the aim of this paper is to describe differences between male and female participation levels in training over the last five years, and analyse the factors that affect women’s participation. The methodology consisted of a mixed non-simultaneous approach: the analysis of three Spanish and Catalan sources of official data (n = 10,879), and interviews with 5 experts in gender policies and 6 trainer managers from 6 companies. The integrated results yield different types of difficulties to access training based on gender and a necessity to relate training policies to gender policies. Because of these differences, it is possible to establish a list of features related to women who participate in training, which allow both academics and practitioners to intervene to promote women’s training participation and therefore, their professional development. Todavía hoy en día a las mujeres no se les ofrecen oportunidades laborales equitativas, dado que además de ser trabajadoras, también son cuidadoras, es decir, trabajan doble turno. Una vía para promover las oportunidades laborales de las mujeres es a través de su desarrollo profesional. La formación continua es una de las mejores estrategias de desarrollo profesional. Sin embargo, en España, hay una serie de factores que dificultan el acceso de las mujeres trabajadoras a la formación. De hecho, la bibliografía científica no suele comparar estos factores desde una perspectiva de género; por lo tanto, el objetivo de este artículo es describir las diferencias entre los niveles de participación en formación continua de hombres y mujeres durante los últimos cinco años, y analizar los factores que afectan dicha participación en las mujeres. La metodología consiste en una metodología mixta no-simultánea: análisis de tres bases de datos oficiales (n = 10,879) españolas y catalanas, y entrevistas a 5 expertos de políticas de género y 6 gestores de la formación de 6 empresas. Los resultados integrados señalan varios tipos de dificultades para acceder a la formación, basadas en el género, y una necesidad de relacionar las políticas de formación con políticas de género. Debido a estas diferencias, es posible establecer un listado de características relacionadas con las mujeres que participan en formación, lo que permite tanto a académicos como a organizaciones intervenir para promover la participación en formación continua de las mujeres y, por lo tanto, su desarrollovprofesional. 2016-01-07T13:11:45Z 2016-01-07T13:11:45Z 2015-05-28 info:eu-repo/semantics/article Quesada-Pallarès, C., Pineda-Herrero, P., Stoian, A. & Duran-Bellonch, M.M. (2015). Factors affecting spanish and catalan women participation in training. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 6(1), pp. 81 – 98.[http://hdl.handle.net/10481/39369] 1989-9572 http://hdl.handle.net/10481/39369 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License Universidad de Granada