Interrelationships between Formal Education and Non Formal Education in the transmission of European Values Conde Lacárcel, Alfonso El Homrani, Mohammed Educación No Formal Non Formal Education Educación Ciudadana Citizenship Education Educación en valores Education in values Educación Valores (Filosofía) Valores sociales Social values Education The development of European citizenship is a constant concern perceived by different educational systems of the 25 countries in the European Union. Not only as a way to unite and promete democratic values, social inclusion and participation, but as an element of economic growth and development. However, today's high unemployment rates and rising inequality, an aging population and tbe difficulty to face the new challenges of globalization require redoubled efforts to be able to respond in a coordinated manner with quality education. A key element intertwined with the formal educational system believes it is the non-formal education as a complement to these policies will develop common social values, cohesion and combat exclusion agent. Throughout this paper, we presenta a brief review of the relationships and current state established between the formal and non-formal education, along with its influence in the transmission of European values and citizenship development. Also, we provide data relating to some of the most recent and significant developments in the Third Sector in Social Action Research. That are working in many non-governmental and non-profit organizations (NGOs and NPOs) and related to non-formal education, the differences between countries in respect, and its development and employability. Following the data analysed as a fundamental conclusion, we need clear coordination between formal and non-formal education to achieve all the goals from a given in educational -training and level of development. El desarrollo de la ciudadanía europea es una preocupación constante percibida desde los distintos sistemas educativos de los 25 países que integran la Unión Europea no solo como una manera de cohesionar y favorecer los valores democráticos, de inclusión social y de participación, sino como un elemento de crecimiento económico y de desarrollo. Sin embargo, hoy día las tasas de paro elevado y el aumento de las desigualdades, el envejecimiento de la población y la dificultad para afrontar los nuevos retos derivados de la globalización hacen necesario redoblar los esfuerzos para ser capaces de responder de manera coordinada con una educación de calidad. Un elemento decisivo interrelacionado con los sistemas educativo formales creemos que es la educación no formal, como agente complementario a estas políticas que desarrollan valores sociales comunes, de cohesión y lucha contra la exclusión. A lo largo de este documento, presentamos una breve revisión del estado actual y las interrelaciones que se establecen entre la educación formal y no formal, y su influencia sobre la transmisión de los valores europeos y el desarrollo de la ciudadanía. Igualmente, aportamos los datos referidos a algunas de las investigaciones más recientes y significativas en el espacio del Tercer Sector de Acción Social en el que trabajan muchas de las organizaciones no gubernamentales y no lucrativas (ONGs y ONL) relacionadas con la educación no formal, las diferencias entre países al respecto, y como factor de desarrollo y empleabilidad. A raíz de los datos analizados y como conclusión fundamental, vemos necesaria una clara coordinación entre agente formales y no formales para alcanzar entre todos los objetivos propuestos a nivel educativo -formativo y de desarrollo. 2015-11-13T10:46:39Z 2015-11-13T10:46:39Z 2015 info:eu-repo/semantics/bookPart Conde Lacárcel, A.; El Homrani, M. Interrelationships between Formal Education and Non Formal Education in the transmission of European Values. In: Titrek, O. (ed.). Entrepreneurship via Creativity for European Citizenship in Education. Germany: Lambert Academic Publishing, 2015. pp. 163-187. [] 978-3-659-49201-3 3-659-49201-9 http://hdl.handle.net/10481/38830 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License Lambert Academic Publishing (LAP)