Validating assessments: introduction to the special section Sireci, Stephen Padilla García, José Luis Testing standards Validity Criterion-related validity Content validity Response processes Test validation Examinando los estándares Validez Validez relacionada con el criterio Validez de contenido Porcesos de respuesta Validación del test Background: Validation is the process of providing evidence that tests and questionnaires are adequately and appropriately fulfi lling the purposes for which they are developed. In this special issue, experts from several countries describe specifi c approaches to test validation and provide examples of their approach. These approaches and examples illustrate the validation framework implied by the Standards for Educational and Psychological Testing. Method: We describe the Standards’ approach for building a validity argument based on validity evidence based on test content, response processes, internal structure, relations to other variables, and testing consequences. Results: The fi ve articles provide comprehensive examples of gathering data regarding these fi ve sources of evidence and how they contribute to the validation of the use of test scores for particular purposes. Conclusions: These fi ve articles provide concrete examples of how the fi ve sources of validity evidence suggested by the Standards can be used to develop a sound validity argument to support the use of a test for its intended purposes. Antecedentes: la validación es el proceso de aportar evidencias de que las evaluaciones mediante tests y cuestionarios cumplen adecuada y apropiadamente los objetivos para los que se elaboran. En este número especial expertos de varios países describen enfoques específi cos para la validación y aportan ejemplos. Estos enfoques y ejemplos ilustran el marco de validación implicado por los Standards for Educational and Psychological Testing. Método: describimos la aproximación de los Standards para elaborar un argumento de validez a partir de evidencias de validez basadas en el contenido del test, los procesos de respuesta, la estructura interna, las relaciones con otras variables y las consecuencias del uso del test. Resultados: los cinco artículos aportan ejemplos comprehensivos de obtención de datos en relación con las cinco fuentes de evidencia, y de cómo contribuyen a la validación del uso de las puntuaciones en el test para objetivos específi cos. Conclusiones: los cinco artículos aportan ejemplos concretos de cómo las cinco fuentes de evidencias de validez sugeridas por los Standards pueden utilizarse para elaborar un sólido argumento de validez que apoye el uso de test para sus objetivos previstos. 2015-03-25T12:24:42Z 2015-03-25T12:24:42Z 2014 info:eu-repo/semantics/article Sireci, S.; Padilla-García, J.L. Validating assessments: introduction to the special section. Psicothema, 26(1): 97-99 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/35351] 0214-9915 http://hdl.handle.net/10481/35351 10.7334/psicothema2013.255 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License Universidad de Oviedo