Cognitive processes associated with the professional development of mathematics teacher Muñoz-Catalán, Mª Cinta Climent, Nuria Carrillo, José Contreras, Luis Carlos Cognitive model Collaborative context In-service primary teacher Professional development Desarrollo profesional Entorno colaborativo Formación continua Modelo cognitivo This paper proposes a model of professional development based on Sfard’s stages of interiorisation, condensation and reification, which highlights the teacher’s cognitive processes. The model is applied to the case study of a primary teacher participating in a collaborative project for professional development. This adaptation of Sfard’s stages proves to be of special value when interpreting the process of the teacher’s professional development from a cognitive perspective. Este artículo propone un modelo de desarrollo profesional que pone de relieve los procesos cognitivos del profesor, en relación con las fases de interiorización, condensación y cosificación del trabajo de Sfard. El modelo se aplica al caso de una maestra que participa en un proyecto colaborativo de desarrollo profesional. La adaptación de las fases de Sfard se muestra valiosa para interpretar el proceso de desarrollo profesional de la maestra desde una perspectiva cognitiva. 2010-05-05T08:18:04Z 2010-05-05T08:18:04Z 2010-03 info:eu-repo/semantics/article Muñoz-Catalán, M. C., Climent, N., Carrillo, J., & Contreras, L.C. (2010). Cognitive processes associated with the professional development of the mathematics teacher. PNA, 4(3), 87-97. 1887-3987 http://hdl.handle.net/10481/3509 en PNA;3(4) http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico, (FQM-193), del Plan Andaluz de Investigación, Desarrollo e Innovación (PAIDI).