On the validity of systemic functional approaches as a tool for selecting materials in CLIL contexts: a case study Filardo Llamas, Laura González-Cascos Jiménez, María Elena Riesco Canduela, Laura Discourse analysis Systemic functional grammar Primary school CLIL Análisis del discurso Gramática sistémico-funcional Educación primaria The aim of this paper is to propose the validity of functional approaches within discourse analysis as a tool for selecting classroom material. By taking into account the linguistic realization of the three main contextual variables, namely field, tenor, and mode, and their impact on the function of language within each particular context of communication, we believe that the task of selecting and devising materials for CLIL setting shall be eased. This hypothesis becomes the point of departure for this article, where we present an analysis of six texts used for teaching Science using L2 English as the means of instruction. Conclusions are obtained about the importance of considering that any type of language used in a text has a function which depends on the context where it is used, an aspect which is frequently forgotten in L2 classrooms. En este artículo se pretende probar la utilidad que tienen los acercamientos funcionales al análisis del discurso para seleccionar material de aula. Al tener en cuenta la realización lingüística de las tres variables contextuales, el campo, el tenor, y el modo, y el impacto que éstas tienen en la función que tiene el lenguaje en determinados contextos de comunicación, se facilita la selección y creación de materiales para la docencia en un entorno CLIL. Esta es la hipótesis que se pretende comprobar en este artículo. Para ello se presenta el análisis de seis textos que se utilizan para enseñar conocimiento del medio en inglés como L2. A partir de ello, se extraen conclusiones sobre la importancia de la función que tiene el tipo de lenguaje que se utilice en cada texto, y cómo este varía en función del contexto en el que se utilice, un aspecto que con frecuencia se olvida en las clases de inglés como lengua extranjera. 2014-05-28T09:24:43Z 2014-05-28T09:24:43Z 2011-06 info:eu-repo/semantics/article Filardo Llamas, L; González-Cascos Jiménez, E.; Riesco Canduela, L. On the validity of systemic functional approaches as a tool for selecting materials in CLIL contexts: a case study. Porta Linguarum, 16: 65-74 (2011). [http://hdl.handle.net/10481/32008] 1697-7467 D.L.: GR 43-2004 http://hdl.handle.net/10481/32008 10.30827/Digibug.32008 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License Universidad de Granada