Active Citizenship in the Classroom: Mission Impossible? Gonçalves, Susana Verkest, Hugo Educación para la ciudadanía Aprendizaje democrático Desarrollo personal y social Ciudadanía activa Aula Citizenship education Democratic Learning Personal and social development Active citizenship Classroom Focusing on the relation between Education in general and Citizenship Education in particular some key questions come to the surface: Which kind of knowledge, skills and attitudes must be promoted? How can we avoid a dualistic approach? How can we establish bridges between reason and emotion, personal and social development? Are cooperative learning in the classroom and a multi - minded school policy strong pillars to build the bridge over trouble water? Once the conceptual background is established, we’ll present an enquiry conducted with a group of BA students who have been asked what are their ideas regarding work, character, interpersonal relations, values and mindsets. This will help us to recommend a number of pedagogical ideas to encourage students' active citizenship in a global world. Centrándose en la relación entre la educación en general y la educación para la ciudadanía, en particular, salen a la superficie algunas preguntas clave: ¿Qué tipo de conocimientos, habilidades y actitudes deben promoverse? ¿Cómo podemos evitar un enfoque dualista? ¿Cómo podemos establecer puentes entre la razón y la emoción, el desarrollo personal y social? Es el aprendizaje cooperativo en el aula y un multi-fuertes pilares de política escolar de mentalidad para construir el puente sobre problemas de agua? Una vez establecida la base conceptual, vamos a presentar una investigación efectuada con un grupo de estudiantes of BA que se les ha pedido cuáles son sus ideas sobre el trabajo, carácter, relaciones interpersonales, valores y formas de pensar. Esto nos ayudará a recomendar una serie de ideas pedagógicas para fomentar la ciudadanía activa de los estudiantes en un mundo global. 2014-05-15T07:32:46Z 2014-05-15T07:32:46Z 2013 info:eu-repo/semantics/article Gonçalves, S.; Verkest, H. Active Citizenship in the Classroom: Mission Impossible?. Profesorado, 17(3): 111-126 (2013). [http://hdl.handle.net/10481/31709] 1138-414X 1989-639X http://hdl.handle.net/10481/31709 eng rev173ART6;173 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License Universidad de Granada