Is teaching how to suggest a good suggestion? An empirical study based on EFL learners’ accuracy and appropriateness when making suggestions Fernández Guerra, Ana Martínez-Flor, Alicia Teaching Pragmatic competence Speech acts Suggestions Enseñanza Competencia pragmática Actos de habla Sugerencias This paper focuses on the role of foreign language classroom instruction and the effectiveness of an explicit teaching of pragmatic aspects, such as the speech act of ‘suggesting’, to improve learners’ grammatical accuracy and pragmatic appropriateness. Two are the main objectives: (1) to analyse the amount and type of suggestions used by EFL learners, as well as the grammatical mistakes they make; and (2) to ascertain whether learners receiving some sort of formal instruction on appropriate speech act forms or structures will improve their linguistic and pragmatic competence. Este artículo se centra en el papel de la instrucción en el aula de lenguas extranjeras y en la efectividad que puede tener la enseñanza explícita de aspectos pragmáticos, como el acto de habla de la ‘sugerencia’, a la hora de mejorar la corrección gramatical y la adecuación pragmática de los alumnos. Dos son los objetivos principales: (1) analizar la cantidad y el tipo de sugerencias que utilizan los estudiantes de inglés y los errores gramaticales que cometen; y (2) comprobar si los alumnos que reciben algún tipo de instrucción formal sobre formas o estructuras apropiadas para actos de habla mejoran su competencia lingüística y pragmática. 2014-02-25T14:05:24Z 2014-02-25T14:05:24Z 2006-01 info:eu-repo/semantics/article Fernández Guerra, A.; Martínez-Flor, A. Is teaching how to suggest a good suggestion? An empirical study based on EFL learners’ accuracy and appropriateness when making suggestions. Porta Linguarum, 5: 91-108 (2006). [http://hdl.handle.net/10481/30548] 1697-7467 D.L.: GR 43-2004 http://hdl.handle.net/10481/30548 10.30827/Digibug.30548 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License Universidad de Granada