Using relation tables to improve validity in external evaluation Peñate Cabrera, Marcos Bazo Martínez, Plácido Relation tables Validity External evaluation English as a foreign language Primary education Tablas de relación Evaluación externa Inglés como lengua extranjera Educación primaria Implementing external tests implies that test developers will need to address questions about validity and reliability. In this paper we are going to explain the process we have followed to design the English as a Foreign Language test intended for the fourth grade of primary school children in the Canary Islands, since we had been previously selected by the local authorities to coordinate this project. At the same time, we intend to provide a means of being accountable when evaluating. By accountability, we mean demonstrating to teachers and schoolchildren that all the items of our tests are justified and have a specific purpose. A la hora de diseñar una evaluación externa necesariamente debemos prestar especial atención a los conceptos de validez y fiabilidad. En este artículo queremos presentar el proceso que hemos seguido a la hora de diseñar el formato que hemos utilizado en Canarias para realizar la prueba de diagnóstico destinada a la evaluación del inglés en cuarto de primaria. Además intentamos demostrar al alumnado y al profesorado que los diferentes ítems de las pruebas de evaluación están justificados y tienen una incidencia directa en su proceso de aprendizaje y enseñanza. 2014-02-18T10:12:32Z 2014-02-18T10:12:32Z 2014-01 journal article Peñate Cabrera, M.; Bazo Martínez, P. Using relation tables to improve validity in external evaluation. Porta Linguarum, 21: 25-35 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/30480] 1697-7467 D.L.: GR 43-2004 http://hdl.handle.net/10481/30480 10.30827/Digibug.30480 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ open access Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License Universidad de Granada