What kind of competence teachers need in the year 2020? Soininen, Marjaaana Merisuo-Storm, Tuula Korhonen, Ritta Sistema finlandés de educación Competencias del docente Formación del profesorado Ética docente Finnish education system Teacher’s competence Teacher education Teacher ethics Education is one of the key values in the modern society. In recent years the Pisa results have been in the centre of many discussions. One question that has been frequently raised is: why the Finnish students have, year after year, excellent results. In this article we try to look behind these results. First, we introduce a reader to the changes that have taken place in Finnish education system during the last 50 years, and to the modern steering system of Finnish education. Second, we describe the changes in teacher education and the common components of Finnish teacher education programs. Third, we discuss the importance of teacher ethics. In addition, we try to answer the question: what kind of competence teachers need in 2020 in order to maintain the good quality of education. It is obvious that we live in a rapidly changing world, and for this reason we have to look into the future in order to be ready to meet the new challenges when they occur. La educación es uno de los valores clave en la sociedad moderna. En los últimos años los resultados de PISA han estado en el centro de muchas discusiones. Una cuestión que se ha planteado con frecuencia es: ¿por qué los estudiantes finlandeses obtienen, año tras año, excelentes resultados. En este artículo tratamos de reflexionar sobre estos resultados. En primer lugar, se introduce al lector a los cambios que han tenido lugar en el sistema educativo en Finlandia durante los últimos 50 años, y en la orientación actual de la educación finlandesa. En segundo lugar, se describen los cambios en la formación del profesorado y de los componentes comunes de los programas de formación de docentes finlandeses. En tercer lugar, se discute la importancia de la ética docente. Además, tratamos de responder a la pregunta: ¿qué tipo de maestros y con qué competencias son necesarios para el año 2020, con el fin de mantener la buena calidad de la educación. Es evidente que vivimos en un mundo que cambia rápidamente, y por eso tenemos que mirar hacia el futuro con el fin de estar preparados para enfrentar los nuevos desafíos que se presentan. 2014-01-30T09:00:11Z 2014-01-30T09:00:11Z 2013 info:eu-repo/semantics/article Soininen, M.; Merisuo-Storm, T.; Korhonen, R. What kind of competence teachers need in the year 2020?. Profesorado, 17(3): 111-122 (2013). [http://hdl.handle.net/10481/30061] 1138-414X (edición papel) 1989-639X (edición electrónica) http://hdl.handle.net/10481/30061 eng rev173ART7;173 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License Universidad de Granada