Elementary students' understanding of the equal sign in number sentences Molina González, Marta Castro Martínez, Encarnación Castro Martínez, Enrique Early-Algebra Equal sign Equality Number sentences Relational thinking Understanding Comprensión Igualdad Pensamiento relacional Sentencias numéricas Signo igual Introduction: Interested in the curricular proposal of integrating algebraic thinking in ele-mentary mathematics, we analyse the understanding of number sentences of a group of ele-mentary students and its evolution when working on solving open and true/false number sen-tences. Method: A teaching experiment with a group of eight-nine years old students which shares the features of research design. It consisted of six one-hour in-class sessions, over a period of one year, in which we proposed students individual written activities, whole group discussions and individual interviews. Results: Students evidenced four different meanings of the equal sign which are here used to establish different levels in their understanding. By using these levels, we analyze the evolu-tion of students´ understanding of the sentences along the experiment. Discussion: Students evidenced the used of multiplicity of meanings of the equal sign and some displayed some instability in their understanding along the six sessions. The specific factors that explain that instability are identified and some didactical consequences are ob-tained. The obtained results are contrasted with those of previous studies. Introducción: movidos por nuestro interés en la propuesta curricular de integración del pensamiento algebraico en las matemáticas de educación primaria, analizamos la comprensicón de igualdades y sentencias numéricas de un grupo de estudiantes de primaria y su evolución cuando trabajan en la resolución de igualdades abiertas y sentencias numéricas verdaderas y falsas. Método: Se llevó a cabo un experimento de enseñanza, con un grupo de estudiantes de entre ocho y nueve años, que comparte las características de la investigación de diseño. Consiste en seis sesiones de una hora, a lo largo de un año, en las que se propuso a los estudiantes actividades escritas individuales, discusiones de gran grupo y entrevistas individuales. Resultados: Los estudiantes pusieron de manifiesto cuatro significados diferentes del signo igual los cuales empelamos aquí para distinguir niveles en su comprensión. Estos niveles nos permiten analizar la evolución de la comprensión de las igualdades y sentencias numéricas por parte de los estudiantes a lo largo del experimento. Discusión: Los estudiantes emplearon multiplicidad de significados del signo igual y algunos mostraron cierta inestabilidad en su comprensión a lo largo de las seis sesiones. Identificamos los factores específicos que explican esta inestabilidad y extraemos algunas consecuencias didácticas. Los resultados obtenidos son contrastados con los de estudios previos. 2013-03-11T08:23:08Z 2013-03-11T08:23:08Z 2009 info:eu-repo/semantics/article Molina, M., Castro, E., y Castro, E. Elementary students' understanding of the equal sign in number sentences. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 17, 7(1): 341-368 (2009). [http://hdl.handle.net/10481/23914] 1696-2095 http://hdl.handle.net/10481/23914 eng info:eu-repo/semantics/openAccess Education and Psychology I+D+i; EOS (Spain)