An overview of the age factor and its pedagogical implications for vocabulary acquisition Expósito Morillas, María del Pilar Lozano, Cristóbal Universidad de Granada. Departamento de Filologías Inglesa y Alemana Critical period Periodo crítico Age factor Factor edad Second language acquisition Adquisición de segundas lenguas Lexicon Léxico Vocabulary Vocabulario Age effects Efectos de la edad Instructed settings Instrucción en el aula This  research  deals with the age effects on the acquisition of vocabulary as a second language in an instructed setting. The literature review on the age factor in reference  to  vocabulary  acquisition shows  an  advantage  of  the late starters  over the  early starters  in  instructed  settings.  However,  early starters  surpass  late starters  in naturalistic  settings  in  the  long run  when  the  basic  conditions are fulfilled.  Under  the light  of  these  assumptions,  this  study  tries to  show  how  late starters outperform  early  starters  in instructed  settings.  The  study  made in  this assignment  is  an adapted replication  from  the  one conducted  by  Miralpeix in 2006. Measures such as Type-Token ratio or lexical density have been obtained via VocabProfile  (Nation,  1995)  and  several comparisons  have  been  done between late  and  early  starters. The  study  differs  from  the one  of  Miralpeix  in  the  number of activities  that  were  given  to the  students.  Moreover,  new  measures were obtained  such  as  tokens per  family  and  types  per family. Findings  suggest  that there is  an  advantage  of  late starters  over  early  starters  in measures  such  as type token ratio although this fact must be taken cautiously because this study does not focus  on  ultimate  attainment,  a  state in which  early  starters  are usually  better than  late  starters,  but  on  rate.  To  finish  with,  some pedagogical implications in relation to age effects are exposed. 2012-06-20T08:10:28Z 2012-06-20T08:10:28Z 2012 2011 info:eu-repo/semantics/masterThesis http://hdl.handle.net/10481/20612 10.30827/Digibug.20612 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License