Development of Emotional Intelligence in Primary Education through Physical Education: a systematic review Baena Extremera, Antonio Hueso López, Concepción Sánchez Fuentes, José Antonio Isidori, Emanuele Ortiz Camacho, María Del Mar Emotional education Strategy Intelligence Educación emocional Estrategia Inteligencia Scientific evidence has shown that emotions play an essential role in the development of behavior, decision making and socialization of our students. Moreover, their work in educational centers has been consolidated in a prescriptive way in the curricular regulations, being mandatory. Therefore, the aim of this systematic review is to identify and analyze the most effective teaching strategies for the development of emotional intelligence in the Primary Education stage, through Physical Education. This work addresses how to work and promote emotional competences from an early age, highlighting that the use of these competences helps the wellbeing of primary school students, as well as their academic success, among others. Method: Articles published from 2017 to December 2024 collected in the Web of Science and Scopus were selected, which after applying the inclusion and exclusion criteria were reduced to a total of 10 articles. The Cochrane Risk of Bias in Nonrandomized Studies (ROBINS-I) collaboration tool was used with the aim of assessing the risk of bias of nonrandomized investigations of interventions and quasi-experimental and experimental studies. Results and discussion: The results show the most effective didactic strategies for emotional development through Physical Education and its implication both in the educational and socio-personal aspects of the students. In addition, the importance of continuous training for teachers and the incorporation of work plans on emotional intelligence are highlighted, as well as recommendations for teachers and educational administrations. La evidencia científica ha demostrado que las emociones desempeñan un papel esencial en el desarrollo de la conducta, la toma de decisiones y la socialización de nuestros alumnos/as. Además, su trabajo desde los centros educativos se ha consolidado de forma prescriptiva en la normativa curricular, siendo de obligado cumplimiento. Por ello, el objetivo de esta revisión sistemática es identificar y analizar las estrategias de enseñanza más eficaces para el desarrollo de la inteligencia emocional en la etapa de Educación Primaria, a través de la Educación Física. Con este trabajo se aborda el cómo trabajar y fomentar las competencias emocionales desde edades tempranas, destacando con ello que el uso de éstas, ayudan al bienestar de los alumnos/as de educación primaria, así como al éxito a nivel académico, entre otros. Método: Se seleccionaron los artículos publicados desde 2017 hasta diciembre de 2024 recogidos en la Web of Science y Scopus, que tras aplicar los criterios de inclusión y exclusión quedaron reducidos en un total de 10 artículos. Se usó la herramienta de la colaboración Cochrane Risk of Bias in Non radomized Studies (ROBINS-I) con la finalidad de evaluar el riesgo de sesgo de investigaciones no aleatorizadas de intervenciones y estudios cuasi-experimentales y experimentales. Resultados y discusión: Los resultados muestran las estrategias didácticas más efectivas para el desarrollo emocional a través de la Educación Física y su implicación tanto en el ámbito educativo como sociopersonal del alumnado. Además, se destaca la importancia de la formación continua por parte del profesorado y la incorporación de planes de trabajo sobre la inteligencia emocional, así como las recomendaciones para profesores y administraciones educativas. 2025-10-22T11:38:38Z 2025-10-22T11:38:38Z 2025-09-25 journal article Baena Extremera, A., Hueso López, C. ., Sánchez-Fuentes, J. A., Isidori, E., & Ortiz Camacho, M. del M. (2025). Development of Emotional Intelligence in Primary Education through Physical Education: an systematic review: Desarrollo de la inteligencia emocional en Educación Primaria a través de la Educación Física: una revisión sistemática. ESPIRAL. CUADERNOS DEL PROFESORADO, 18(38), 30-48. https://doi.org/10.25115/ecp.v18i38.10114 https://hdl.handle.net/10481/107322 10.25115/ecp.v18i38.10114 eng spa http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ open access Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional Universidad de Almería