Mediation of the Physical Education in the Relationship with Age and Prosocial Behaviors on Primary School during Intergenerational Service-Learning Ruiz Montero, Encarnación Mohamed Mohamed, Kamal Sanchez-Trigo, Horacio Ruiz-Montero, Pedro Jesús Civic competence Values Physical Activity Competencia ciudadana Valores Actividad física The importance that Physical Education (PE) has on the learning competences of Primary School students requires special treatment, especially when talking about pro-social and citizenship behaviors. The objective of the present study has been to assess the influence of the PE on the relationship between age and prosocial competencies (Empathy, Respect, Sociability, and Leadership) among Primary School (PS) students during Physical Education (PE) classes and contents related to life cycle. The sample included 78 participants (girls=57.7%; boys=42.3%) in last courses of PS with two groups: traditional and Service-Learning (SL) methodology. The instruments used included a sociodemographic questionnaire designed ad hoc, a Physical Education Importance Questionnaire (PEIQ) by students, and another on Prosocial Behavior. The results obtained indicate a mediation between age and the prosocial competence of Respect, mediated by item 2 of the PEIQ (p<.05; CI=-.230, -.005; 60.6%) on students during SL methodology. In conclusion, the students' age in these grades allows them to discern what is important from what is not in terms of curriculum subjects, and the creation of a respect environment on the group too. La importancia que la Educación Física (EF) tiene sobre el aprendizaje competencial del alumnado de Educación Primaria (EP) requiere de un tratamiento especial, especialmente al hablar de conductas prosociales (CP) y ciudadanas. El objetivo del presente estudio ha sido evaluar la influencia que la EF tiene en la relación entre la edad y las CP (Empatía, Respeto, Sociabilidad y Liderazgo) de alumnado de EP durante clases de EF. La muestra comprendía a 78 participantes (chicas=57.7%; chicos=42.3%) de tercer ciclo de EP, organizados en dos grupos: metodología tradicional y otro una metodología ApS Intergeneracional. Los instrumentos usados fueron un cuestionario sociodemográfico diseñado ad hoc, un cuestionario de Importancia de la Educación Física (CIEF) atribuido al alumnado y otro sobre Comportamiento Prosocial. Los resultados obtenidos muestran una mediación entre la edad y la dimensión de Respeto, mediado por el ítem 2 del CIEF (p<.05; IC=-.230, -.005; 60.6%) en el alumnado participante en la metodología ApS. En conclusión, la edad del alumnado permite discernir lo que es importante de lo que no en cuanto a asignaturas del currículo se refiere, así como la creación de un clima de respeto en el grupo-clase a través de la metodología ApS. 2025-10-22T11:21:21Z 2025-10-22T11:21:21Z 2025-09-25 journal article Ruiz-Montero, E. E., Mohamed-Mohamed, K., Sánchez-Trigo, H., & Ruiz-Montero, P. J. (2025). Mediation of the physical education in the relationship with age and prosocial behaviors on primary school during Intergenerational Service-Learning: Mediación de la Educación Física en la relación edad-prosocialidad en alumnado de educación primaria. Aprendizaje-Servicio intergeneracional. ESPIRAL. CUADERNOS DEL PROFESORADO, 18(38), 15-29. https://doi.org/10.25115/ecp.v18i38.10045 https://hdl.handle.net/10481/107318 10.25115/ecp.v18i38.10045 eng spa http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ open access Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional Universidad de Almería