Literacy Practices and Reading Motivation in Families with Children in Early Childhood Education González-Pulido, Helena Rodríguez-Ruiz, Beatriz Martínez-González, Raquel-Amaya Family Literacy Reading Familia Alfabetización Lectura The literacy environment at home influences children’s motivation to read and the development of their language skills. This exploratory study analyses the literacy environment in the family home from the perspective of families with children in early years education. A total of 612 families in Asturias (Spain) responded to the Home Literacy Environment Questionnaire (HLEQ) (Farver et al., 2006). This established three areas of study: family involvement in literacy, parents’ literacy habits, and perception of children’s interest in literacy. The obtained data were analysed using SPSS 27. After verifying the normality of the data and confirming the factorial structure (AFE) of the original instrument, descriptive analyses revealed high scores across all factors, indicating significant parental involvement in their children’s literacy development. Additionally, contrast analyses revealed differences associated with gender, indicating moderately greater involvement of mothers, employment status, showing better literacy habits among families not in employment, and family income, demonstrating greater interest in literacy among children from families with higher incomes. Finally, regression analyses indicated that the greater the family involvement at home, the greater the child's interest in becoming literate. Therefore, it is important to promote activities within the home literacy environment to encourage literacy among children. El entorno alfabetizador del hogar es un factor influyente en la motivación lectora y en el desarrollo de las destrezas lingüísticas de los niños y las niñas. El presente estudio exploratorio analiza el entorno de alfabetización en el hogar familiar desde la perspectiva de las familias con hijos e hijas en Educación Infantil. Los participantes han sido 612 familias de Asturias (España) que han respondido al cuestionario Home Literacy Environment Questionnaire (Farver et al., 2006) estableciendo tres dimensiones de estudio: Implicación familiar en la alfabetización, Hábitos de alfabetización de padres y madres y Percepción del interés del niño y la niña por la alfabetización, analizando los datos obtenidos con SPSS.27. Tras comprobar la normalidad de los datos y confirmar la estructura factorial (AFE) de la versión original del instrumento, los análisis descriptivos mostraron valores altos en todos los factores, sugiriendo una alta implicación familiar en el proceso alfabetizador de sus hijos e hijas. Además, los análisis de contrastes señalaron diferencias asociadas al sexo, implicación moderadamente mayor de las madres; la situación laboral, mejores hábitos de alfabetización de las familias que no están en activo; y los ingresos familiares, mayor interés por alfabetizarse de los hijos e hijas de familias con mayores ingresos. Finalmente, los análisis de regresión señalaron que, a mayor implicación de las familias en el hogar, mayor es el interés de los hijos y las hijas por alfabetizarse. Con ello, resulta interesante potenciar acciones en el entorno alfabetizador del hogar para promover la alfabetización de niños y niñas. 2025-07-04T10:38:45Z 2025-07-04T10:38:45Z 2025-06-25 journal article González-Pulido, H., Rodriguez Ruiz, B., & Martínez-González, R.-A. (2025). Prácticas alfabetizadoras y motivación lectora en familias con hijos e hijas en Educación Infantil . Investigaciones Sobre Lectura, 20(1), 23–47. https://doi.org/10.24310/isl.20.1.2025.20602 2340-8685 https://hdl.handle.net/10481/105076 10.24310/isl.20.1.2025.20602 eng spa http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ open access Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional Universidad de Málaga