Concept Mapping con R Álvarez Roldán, Arturo Este documento detalla un procedimiento completo para aplicar el método Concept Mapping en R con fines de análisis cultural. Utilizando datos de clasificación de tarjetas y puntuaciones de importancia y viabilidad de 76 ideas para mejorar una empresa, se construyen matrices de proximidad y se aplican técnicas como escalado multidimensional (MDS), análisis de conglomerados y gráficos Go-zone. Se analiza cómo diferentes perfiles de los participantes (según su experiencia y tamaño de empresa) valoran las ideas de mejora. El enfoque integra análisis cualitativos y cuantitativos, facilitando la comprensión de cómo se organizan colectivamente las percepciones y prioridades dentro de una comunidad. This document outlines a comprehensive procedure for applying the Concept Mapping method in R for cultural analysis purposes. Using card sorting data and ratings of importance and feasibility for 76 business improvement ideas, proximity matrices are constructed and techniques such as multidimensional scaling (MDS), cluster analysis, and Go-zone plots are applied. The analysis explores how different participant profiles (based on experience and company size) evaluate the improvement ideas. The approach integrates both qualitative and quantitative analysis, facilitating an understanding of how perceptions and priorities are collectively organized within a community. 2025-06-16T06:28:26Z 2025-06-16T06:28:26Z 2025-06-06 book part Alvarez-Roldan, A. (2025, junio 13). Concept Mapping con R. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.15659666 https://hdl.handle.net/10481/104685 10.5281/zenodo.15659666 spa http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ open access Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional Zenodo