Problematic internet use, cyberbullying and mental health in Brazilian, Spanish, and Portuguese university students Zahínos Gordillo, María del Rocío Fajardo-Bullón, Fernando Anunciação, Luis Barrozo, Lucas Landeira-Fernandez, Jesús Ferreira, Joaquim A. Problematic Internet use Cyberbullying University students Uso problemático de Internet Ciberacoso Estudiantes universitarios Introduction: The Internet and new technologies have become an indispensable resource in our era, although, if not used properly, they can have serious consequences. This study analyses problematic Internet use, cyberbullying and mental health (anxiety and depression), at an international level, in university populations in Spain, Portugal and Brazil, as well as differences according to age and gender. Method: A stratified study sample of 1957 university students from Spain, Portugal and Brazil was used, with a mean age of 21.4 years (SD=3.28) and 62.3% female. Results: Brazilian university students have higher scores on depression, problematic internet use, mobile phone addiction and cyberbullying than Spanish and Portuguese university students, with no differences between the latter two countries. However, anxiety is similar in all 3 countries. Being a female university student implies higher scores on depression, anxiety and more problematic mobile phone use, but less problematic internet use and less cyberaggression than men. With respect to age, younger university students show higher scores on anxiety, more problematic internet and mobile phone use and more cyber aggression. However, age does not show differences in depression and cyber-victimization. Conclusions: Brazil is the country with the highest mental health difficulties and risks associated with internet use. Female university students are more likely to have mental health difficulties. Younger university students score higher on all variables except depression and cybervictimisation. Introducción: Internet y las nuevas tecnologías se han convertido en un recurso indispensable en nuestra era, aunque, si no se utilizan adecuadamente, pueden tener graves consecuencias. Este estudio analiza el uso problemático de Internet, el ciberacoso y la salud mental (ansiedad y depresión), a nivel internacional, en población universitaria de España, Portugal y Brasil, así como las diferencias en función de la edad y el género. Método: Se utilizó una muestra de estudio estratificada compuesta por 1957 estudiantes universitarios de España, Portugal y Brasil, con una edad media de 21.4 años (SD=3.28) siendo un 62.3% mujeres. Resultados: Los universitarios brasileños tienen puntuaciones más altas en depresión, uso problemático de internet, adicción al móvil y ciberacoso que los universitarios españoles y portugueses, sin diferencias entre estos dos últimos países. Sin embargo, la ansiedad es similar en los 3 países. Ser mujer universitaria implica puntuaciones más altas en depresión, ansiedad y un uso más problemático del móvil, pero menos uso problemático de internet y menos ciberagresión que los hombres. Con respecto a la edad, los universitarios más jóvenes muestran mayores puntuaciones en ansiedad, mayor uso problemático de internet y del móvil y mayor ciberagresión. Sin embargo, la edad no muestra diferencias en depresión y cibervictimización. Conclusiones: Brasil es el país con mayores dificultades en salud mental y riesgos asociados al uso de internet. Las mujeres universitarias serán más proclives a tener dificultades en salud mental. Los universitarios más jóvenes puntúan más alto en todas las variables excepto en depresión y cybervictimización. 2025-05-29T06:53:27Z 2025-05-29T06:53:27Z 2024-12-30 journal article Zahínos-Gordillo, M. del R., Fajardo-Bullón, F., Anunciação, L., Barrozo, L., Landeira-Fernandez, J., & A. Ferreira, J. (2024). Uso problemático de internet, ciberacoso y salud mental en universitarios brasileños, españoles y portugueses. PUBLICACIONES, 54(2), 75–93. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v54i2.30106 https://hdl.handle.net/10481/104326 10.30827/publicaciones.v54i2.30106 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ open access Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional Universidad de Granada