La hermenéutica estructural: una teoría integradora
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URI: https://hdl.handle.net/10481/99408Metadatos
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Wahnón Bensusan, SultanaFecha
2021Referencia bibliográfica
Theory Now. Journal of Literature, Critique and Thought, 4-2: 7-18.
Resumen
The relationships between structuralism and hermeneutics have long been the subject of misunderstanding. According to the most widespread view of the facts, the formalist, structuralist and semiotic models of literary theory—i.e., literary theory tout court—were replaced, from a certain moment on, by a hermeneutic model represented by the so-called reader paradigm, and, more specifically, by the Aesthetics of Reception, whose differential feature lay in ceasing to emphasize the formal peculiarities of the literary text to focus on the problem of literary reading and interpretation. From this perspective, structuralism and hermeneutics would appear as separate theoretical universes, representing two types of approach to the literary object that are not only different, but even somewhat antagonistic. This article opposes this view of the facts to propose what the author calls a “structural hermeneutics.” Supported by its own and very original reading of the contributions of theorists such as Barthes, Bakhtin, Ricoeur, Lotman and Szondi, the structural hermeneutics proposed here has as its fundamental objective that of continuing the task that, with greater or lesser awareness of it, they all began. these precursors. It would be a matter, as the author explains, of continuing to build bridges between two supposedly contrary or even antagonistic theoretical horizons: hermeneutics, on the one hand; structuralism, on the other. The work, therefore, makes an original journey through different sources and periods of literary thought, from Kantian aesthetics to Cultural Studies, passing through the texts of Russian formalism, to argue in favor of the need for an integrative literary theory that reconciles the indispensable hermeneutical conception of literature with the no less indispensable contributions, both theoretical and methodological, of structuralism and semiotics. Las relaciones entre estructuralismo y hermenéutica han sido durante mucho tiempo objeto de malentendidos. Según la visión más extendida de los hechos, los modelos formalista, estructuralista y semiótico de la teoría literaria –es decir, la teoría literaria tout court– fueron sustituidos, a partir de un momento determinado, por un modelo hermenéutico representado por el llamado paradigma del lector y, más concretamente, por la Estética de la Recepción, cuyo rasgo diferencial radicaba en dejar de enfatizar las peculiaridades formales del texto literario para centrarse en el problema de la lectura y la interpretación literaria. Desde esta perspectiva, el estructuralismo y la hermenéutica aparecerían como universos teóricos separados, representando dos tipos de acercamiento al objeto literario que no sólo serían diferentes, sino incluso antagónicos. Este artículo se opone a esta visión de los hechos para proponer lo que la autora llama una “hermenéutica estructural”. Apoyada en una lectura propia y muy original de las aportaciones de teóricos como Barthes, Bakhtin, Ricoeur, Lotman y Szondi, la hermenéutica estructural aquí propuesta tiene como objetivo fundamental continuar la tarea que, con mayor o menor conciencia de ello, iniciaron todos estos precursores. Se trataría, como explica la autora, de seguir tendiendo puentes entre dos horizontes teóricos supuestamente opuestos o incluso antagónicos: la hermenéutica, por un lado; el estructuralismo, por otro. El trabajo realiza, por eso, un original recorrido por diferentes fuentes y épocas del pensamiento literario, desde la estética kantiana hasta los Estudios Culturales, pasando por los textos del formalismo ruso, para argumentar a favor de la necesidad de una teoría literaria integradora que concilie los imprescindibles principios de una concepción hermenéutica de la literatura con las no menos indispensables aportaciones, tanto teóricas como metodológicas, del estructuralismo y la semiótica.