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dc.contributor.authorGuaita Martínez, José Manuel
dc.contributor.authorMartín Martín, José María 
dc.contributor.authorSalinas Fernández, José Antonio 
dc.contributor.authorRibeiro Soriano, Domingo Enrique
dc.date.accessioned2025-01-15T06:58:45Z
dc.date.available2025-01-15T06:58:45Z
dc.date.issued2023-05
dc.identifier.citationGuaita Martínez, J. M., Martín Martín, J. M., Salinas Fernández, J. A., & Ribeiro Soriano, D. E. (2022). Tourist accommodation, consumption and platforms. International Journal of Consumer Studies, 1–12.es_ES
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10481/99153
dc.description.abstractThe expansion of mediated accommodation on Peer to Peer (P2P) platforms, such as Airbnb, has generated extensive economic impact and structural changes in all the destinations involved. This study proposes an innovative analysis which estimates the economic impact associated with the expenditure of tourists staying in traditional hotel establishments in comparison to the impact of those staying in tourist housing mediated through P2P platforms. This research analyses fieldwork based on 1,343 surveys carried out in the city of Granada, one of the main tourist destinations in Spain. Through the application of the Input-Output methodology we found that tourists staying in tourist housing mediated through P2P platforms generate a greater impact as a consequence of longer average stays and more heterogeneously distributed consumption. Their average expenditure is similar to that of tourists in hotels, but the indirect impact generated is greater. Consequently, we can better comprehend the economic impact associated with these platforms and their real effect. Public planners have to consider this information as part of the regulation and restriction of this activity.es_ES
dc.description.abstractLa expansión del alojamiento mediado en plataformas Peer to Peer (P2P), como Airbnb, ha generado un amplio impacto económico y cambios estructurales en todos los destinos implicados. Este estudio propone un análisis innovador que estima el impacto económico asociado al gasto de los turistas alojados en establecimientos hoteleros tradicionales en comparación con el impacto de los alojados en viviendas turísticas mediadas a través de plataformas P2P. Esta investigación analiza un trabajo de campo basado en 1.343 encuestas realizadas en la ciudad de Granada, uno de los principales destinos turísticos de España. Mediante la aplicación de la metodología Input-Output encontramos que los turistas alojados en viviendas turísticas mediadas a través de plataformas P2P generan un mayor impacto como consecuencia de estancias medias más largas y un consumo más heterogéneamente distribuido. Su gasto medio es similar al de los turistas alojados en hoteles, pero el impacto indirecto generado es mayor. En consecuencia, podemos comprender mejor el impacto económico asociado a estas plataformas y su efecto real. Los planificadores públicos deben considerar esta información como parte de la regulación y restricción de esta actividad.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherWileyes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectAirbnbes_ES
dc.subjectConsumptiones_ES
dc.subjectImpactes_ES
dc.subjectPeer to peer (P2P) platformses_ES
dc.subjectTourismes_ES
dc.titleTourist accommodation, consumption and platformses_ES
dc.typejournal articlees_ES
dc.rights.accessRightsopen accesses_ES
dc.identifier.doihttps://doi. org/10.1111/ijcs.12881


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