From literary text to film: Analysis of two female characters in Wuthering Heights (1847), by Emily Brontë and their representation in the film directed by William Wyler (1939)
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemAutor
Pérez Porras, AnaEditorial
HISIN
Materia
Emily Brontë Wuthering Heights cultural dissemination Emily Brontë Wuthering Heights diseminación cultural
Fecha
2024-11-22Referencia bibliográfica
Pérez Porras, A. (2024) European Public & Social Innovation Review, 10, 1-20. [https://doi.org/10.31637/epsir-2025-703]
Resumen
Introduction: Wuthering Heights (1847) has been filmed and televised many times, and this paper proposes to study two female characters from Emily Brontë's literary text and their representation in the movie directed by Wyler (1939). In the novel, the author denounces the social discrimination faced by women through two characters, Catherine Earnshaw and Isabella Linton, and the aim is to analyse their representation in this film. This version stops to highlight Catherine's childhood, and the viewer needs to understand why this character chooses to belong to the Linton world. The film omits an essential part of Isabella Linton's story, that of an abused woman. Methodology: The methodology used for this analysis is Stoneman's reception and cultural dissemination aesthetics, providing a clear framework for our study. Discussion: The discussion will focus on the discrepancies in the representation of the female characters, highlighting the urgent need for critical analysis. Conclusions: This adaptation is a censored version that does not represent the social dismissal of women that Emily Brontë intended through her female characters. Introducción: Wuthering Heights (1847) ha sido llevada al cine y a la televisión en numerosas ocasiones, y en este trabajo se propone un estudio de dos personajes femeninos del texto literario de Emily Brontë y su representación en la película dirigida por Wyler (1939). En la novela, la autora denuncia la discriminación social a la que se enfrentaban las mujeres a través de dos personajes, Catherine Earnshaw e Isabella Linton, y el objetivo es analizar su representación en esta película. Esta versión se detiene en destacar la infancia de Catherine, y el espectador debe comprender por qué este personaje elige pertenecer al mundo de los Linton. La película omite una parte esencial de la historia de Isabella Linton, la de una mujer maltratada. Metodología: La metodología utilizada para este análisis es la estética de recepción y diseminación cultural de Stoneman, que proporciona un marco claro para nuestro análisis. Discusión: El debate se centrará en las discrepancias en la representación de los personajes femeninos, haciendo hincapié en la urgente necesidad de un análisis crítico. Conclusiones: Esta adaptación es una versión censurada que no representa la reivindicación social de la mujer que Emily Brontë pretendía a través de sus personajes femeninos.