Popular music and ideology in Spanish musical cinema in the 1950s
Identificadores
URI: https://hdl.handle.net/10481/97558ISBN: 978-1-032-04707-2
ISBN: 978-1-032-04708-9
ISBN: 978-1-003-19434-7
Metadata
Show full item recordAuthor
López González, JoaquínEditorial
Routledge
Materia
Música de cine Film music Música popular Popular music Franquismo Francoism
Date
2023-08-23Referencia bibliográfica
Published version: López González, Joaquín, «Popular music and ideology in Spanish musical cinema in the 1950s». En: Lidia López-Gómez (ed.), Popular Music in Spanish Cinema, London, UK, Routledge, 2023, págs. 83-293. DOI: 10.4324/9781003194347-9
Abstract
Through the first twenty years of the Francoist Dictatorship, the search for a cultural identity had in film music an essential ally. During the 1950s, the use of easily identifiable music (military marches or patriotic and religious anthems) was a frequent practice in ideologically tendentious films. Nevertheless, the political use of the music was subtler in folk or humorous films, where the musical selection underlined a subliminal conservative and nationalist ideological message.
Attending to the musical cinema, the allusions to popular music, as flamenco and other regional folk traditions, controlled an important quota of the contemporary soundtracks. On the other hand, it was frequent the use of music not directly linked to the Hispanic tradition: styles coming from Latin-America (samba, tango or bolero) and the USA (as Foxtrot or One-step) proliferated during the 1950s, clearing the way to the arrival of urban music. The preferences of the audience (national first, and international later, with the rise of co-productions) resolved the inclination of the producers towards the folk musical genre. This chapter aims to analyze the underlying ideological implications in the Spanish musical films of the 1950s, considering the formal and stylistic aspects of the soundtracks, the contents and semiotic meanings present in texts and music, the tasks of the involved professionals of the productions, as well as the critical reception of this filmography. Durante los primeros veinte años de la dictadura franquista, la búsqueda de una identidad cultural tuvo en la música cinematográfica a un imprescindible aliado. En la década de 1950 el uso de determinadas músicas identificables por el espectador (marchas militares, himnos patrióticos o religiosos), constituye una práctica bastante frecuente. Sin embargo, resulta aún más interesante el uso de la música desde una perspectiva más sutil en otros géneros, como el folklórico o la comedia, bajo los que a menudo también subyace un mensaje ideológico subliminal de claro corte conservador y nacionalista. En el cine musical la copla andaluza, las alusiones al flamenco y a otros estilos del folklore español, llegaron a acaparar una cuota importante de las bandas sonoras del periodo. Por otra parte, será frecuente la aparición de músicas no ligadas directamente a la tradición hispánica. Estilos procedentes de Latinoamérica (ritmos “latinos”, como la samba, el tango o el bolero) y de Estados Unidos (como el foxtrot o el one-step) proliferaron en los años cuarenta y cincuenta, dando paso más adelante a alusiones directas al jazz y a otras música populares urbanas. Las preferencias del público (nacional primeramente, e internacional más tarde, con el auge de las coproducciones) determinó la inclinación de los productores hacia el género musical, especialmente de temática folklórica. En la década de los cincuenta se consolida en España un primer Star System, que está sustentado básicamente por estrellas de la canción, y especialmente de la copla andaluza. Este trabajo pretende analizar las implicaciones ideológicas subyacentes en el cine musical español de la década de los cincuenta, considerando los aspectos formales y estilísticos de la banda sonora, pero también los contenidos y códigos presentes en textos y músicas, la actividad de los profesionales del género, así como la recepción crítica de esta filmografía.