A systematic review and meta-analysis of the evidence for mobile learning as developer of skills in a second language
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Soler Santaliestra, Juan Ramón; Soler Costa, Rebeca; Victoria Maldonado, Juan José; Martínez-Domingo, José AntonioEditorial
Universidad de Granada
Materia
Mobile Learning Second Language Acquisition Multicultural Education
Fecha
2024-09-30Referencia bibliográfica
Soler Santaliestra, J. R., Soler Costa, R., Victoria Maldonado, J. J., & Martínez-Domingo, J. A. (2024). Una revisión sistemática y metaanálisis de la evidencia para el aprendizaje móvil como desarrollador de habilidades en un segundo idioma. Porta Linguarum Revista Interuniversitaria De Didáctica De Las Lenguas Extranjeras, (XI), 109–125. https://doi.org/10.30827/portalin.viXI.30143
Resumen
In our contemporary and multicultural society, the acquisition of a second
language has evolved from being merely a practical means for employment to becoming
an essential fundamental skill for personal development. This linguistic competence is a
dynamic asset that not only unlocks professional opportunities but also significantly contributes
to overall individual growth. Recognizing the inherent differences among language
learners, innovative methodologies such as gamification and the flipped classroom have
been proposed to diversify language teaching approaches. The integration of Information
and Communication Technologies (ICT) in language education, specifically mobile learning
(m-learning), has transformed the landscape of second language acquisition. Applications
like Duolingo and Mobile-Assisted Language Learning (MALL) platforms are examples of
this innovation.
This research aims to evaluate the influence of m-learning on second language education.
Through a systematic review and meta-analysis of various studies, a convincing positive impact
of m-learning on second language acquisition is revealed. Despite potential publication
bias, the findings highlight the effectiveness of m-learning, especially in English learning
contexts prevalent in Asian countries. The study acknowledges possible drawbacks and emphasizes
the widespread influence of English as a second language. The limitations include
the theoretical nature of the study and potential publication bias. En nuestra sociedad contemporánea y multicultural, la adquisición de un segundo
idioma ha dejado de ser simplemente un medio práctico para el empleo y se ha convertido
en una habilidad fundamental esencial para el desarrollo personal. Esta competencia
lingüística es un activo dinámico que no solo abre oportunidades profesionales, sino que
también contribuye significativamente al crecimiento individual en general. Reconociendo las diferencias inherentes entre los estudiantes de idiomas, se han propuesto metodologías
innovadoras como la gamificación y el aula invertida para diversificar los enfoques de enseñanza
de idiomas. La integración de Tecnologías de la Información y la Comunicación
(TIC) en la educación lingüística, específicamente el aprendizaje móvil (m-learning), ha
transformado el panorama de la adquisición de segundas lenguas. Aplicaciones como Duolingo
y plataformas de Aprendizaje de Idiomas Asistido por Móvil (MALL) son ejemplos
de esta innovación.
Esta investigación se propone evaluar la influencia del m-learning en la educación de segundas
lenguas. A través de una revisión sistemática y metaanálisis de diferentes estudios, se revela
un impacto positivo convincente del m-learning en la adquisición de segundas lenguas.
A pesar del posible sesgo de publicación, los hallazgos destacan la eficacia del m-learning,
especialmente en contextos de aprendizaje del inglés en países asiáticos. El estudio reconoce
posibles inconvenientes y enfatiza la influencia generalizada del inglés como segunda lengua.
Las limitaciones incluyen la naturaleza teórica del estudio y un posible sesgo de publicación.