A Hyperlink-based Model for the Management of Teaching Documents in a University Centre
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Universitat Oberta de Catalunya
Materia
EHEA higher education teaching document EEES educación superior documento docente
Fecha
2012-07Referencia bibliográfica
Ocaña Lara, F.A. & del Moral García, A.I. Universities and Knowledge Society Journal (RUSC). Vol. 9, No 2, pp. 311-328. [http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v9i2.1332]
Resumen
Documents containing teaching information (course guides, curricula, rules, etc.) constitute an
essential resource in higher education, particularly for students. Their importance has been stressed
over the last few years, on the one hand by the creation of the European Higher Education Area
(EHEA), which has re-emphasised the need for sources of teaching information, and on the other
by the widespread use of information and communication technologies (ICTs), which provide easy
access to such sources. Consequently, the management of such documents is now one of the key
procedures that university centres need to apply to the organisation of teaching. With this in mind,
the main objective of this article is to present a new centre-level model for the management of teaching documents, implemented via a new software package developed for that purpose: SGD2F2.
This new model represents an attempt to overcome the drawbacks that many centres experience
when using the current model to manage teaching documents. Although this proposal has been
developed for a particular faculty, by making a few alterations it could be adapted for use by any
university centre or body responsible for the management of teaching. Los documentos con información docente (guías docentes, temarios, normas, etc.) constituyen un recurso
imprescindible en la enseñanza superior, especialmente para el alumnado. Su relevancia se ha acentuado
en estos últimos años, por un lado, con la puesta en marcha del espacio europeo de educación superior
(EEES), que ha relanzado la necesidad de fuentes de información docente, y, por otro, con la difusión del uso
de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC), que ha facilitado el acceso a dichas fuentes.
Por este motivo, la gestión de tales documentos constituye en la actualidad uno de los procedimientos
clave en la organización de la docencia de centros universitarios. El objetivo de este artículo es presentar
un nuevo modelo de gestión de documentos docentes en relación con el centro implementado a través
del desarrollo de un software: SGD2F2. Este modelo trata de solventar los inconvenientes evidenciados en
el modelo de gestión de documentos docentes habitualmente utilizado en los centros. Aunque esta propuesta
ha sido desarrollada en el ámbito de una facultad en concreto, podría ser aplicada, con algunas
modificaciones, a cualquier centro u órgano universitario de gestión de docencia.