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dc.contributor.authorRodríguez-Urra, Carlos
dc.contributor.authorTrillo-Domínguez, Magdalena 
dc.contributor.authorHerrero-Solana, Víctor 
dc.date.accessioned2024-09-27T09:46:46Z
dc.date.available2024-09-27T09:46:46Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10481/95201
dc.description.abstractNews deserts are geographical contexts with an absence of media in the context of the global crisis of the press. This crisis weakens local citizenship by affecting democracy, social cohesion, and identity. The Aysén region is analysed as a pilot experience using a triangular quantitative and qualitative methodology. First, the research constructs a media map that identifies 20% of the territory at high risk of becoming a news desert, while another 40% is already one. The triggers are the lack of information plurality and digital infrastructure, and the economic difficulties of small media. Second, we combine a non-participant observation experience developed between January and February 2023 with case studies and semi-structured interviews that address the causes of the problem and point to constructive proposals, such as the creation of collaborative networks and the strengthening of mobile journalism and local identity. The work is focused on the Chilean region of Aysén as a case study but can be extended to other Latin American realities and countries with similar media weaknesses.es_ES
dc.description.abstractLos "desiertos informativos" son contextos geográficos con una ausencia de medios de comunicación en el marco de la crisis global de la prensa. Esta crisis debilita la ciudadanía local al afectar la democracia, la cohesión social y la identidad. Se analiza la región de Aysén como una experiencia piloto utilizando una metodología triangular cuantitativa y cualitativa. Primero, la investigación construye un mapa mediático que identifica que el 20% del territorio está en alto riesgo de convertirse en un desierto informativo, mientras que otro 40% ya lo es. Los desencadenantes son la falta de pluralidad informativa y de infraestructura digital, así como las dificultades económicas de los medios pequeños. En segundo lugar, se combina una experiencia de observación no participante desarrollada entre enero y febrero de 2023 con estudios de caso y entrevistas semiestructuradas que abordan las causas del problema y proponen soluciones constructivas, como la creación de redes colaborativas y el fortalecimiento del periodismo móvil y la identidad local. El trabajo se centra en la región chilena de Aysén como estudio de caso, pero puede extenderse a otras realidades latinoamericanas y países con debilidades mediáticas similares.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectChile es_ES
dc.subjectlocal journalismes_ES
dc.subjecthyperlocal journalismes_ES
dc.subjectregional journalismes_ES
dc.subjectnews desertses_ES
dc.titleThe spread of news deserts in Chile: The case of the Aysén regiones_ES
dc.typepreprintes_ES
dc.rights.accessRightsopen accesses_ES
dc.type.hasVersionSMURes_ES


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