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dc.contributor.authorDúo Terrón, Pablo
dc.date.accessioned2024-09-17T07:03:40Z
dc.date.available2024-09-17T07:03:40Z
dc.date.issued2024-05-01
dc.identifier.citationDúo-Terrón, P. (2024). Generative artificial intelligence: Educational reflections from an analysis of scientific production. Journal of Technology and Science Education, 14(3), 756-769. https://doi.org/10.3926/jotse.2680es_ES
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10481/94580
dc.description.abstractGenerative Artificial Intelligence (AI-Gen) in education is a challenge for educational administrations due to the benefits and risks of its use. This research seeks to analyse the scientific production of AI-Gen in the educational field. The method used was a bibliometric analysis of descriptive and quantitative documents from the Web of Science database. The VOSviewer statistical programme was used to identify the keyword clusters and to create the network map. The results of this study ascertain that 2023 is the birth of AI-Gen research in education and has since produced a total of 178 papers, where Australia heads the ranking of countries with studies on this subject matter. The ChatGPT phenomenon materialises as a focus of study in the majority of cited research. The study includes seven keyword clusters, where the IA-Gen cluster which is related to terms such as challenges, risks and opportunities are highlighted. Following the discussion, the main conclusion of the study denotes that further research is required on the use of AI-Gen during the teaching-learning process in several educational stages to prevent plagiarism and to obtain a comprehensive understanding of this technology as an educational resource.es_ES
dc.description.abstractLa Inteligencia Artificial Generativa (IA-Gen) en educación supone un reto para las administraciones educativas por los beneficios y riesgos de su uso. Esta investigación busca analizar la producción científica de IA-Gen en el ámbito educativo. El método empleado fue un análisis bibliométrico de documentos descriptivos y cuantitativos de la base de datos Web of Science. Se utilizó el programa estadístico VOSviewer para identificar los clústeres de palabras clave y crear el mapa de red. Los resultados de este estudio afirman que 2023 es el año del nacimiento de la investigación en IA-Gen en educación y desde entonces ha producido un total de 178 artículos, donde Australia encabeza el ranking de países con estudios sobre esta temática. El fenómeno ChatGPT se materializa como foco de estudio en la mayoría de las investigaciones citadas. El estudio incluye siete clústeres de palabras clave, donde se destaca el clúster IA-Gen que está relacionado con términos como retos, riesgos y oportunidades. Tras la discusión, la principal conclusión del estudio denota que se requiere más investigación sobre el uso de AI-Gen durante el proceso de enseñanza-aprendizaje en varias etapas educativas para prevenir el plagio y obtener una comprensión integral de esta tecnología como recurso educativo.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherOmniaSciencees_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/*
dc.subjectGenerative artificial intelligencees_ES
dc.subjectEducationes_ES
dc.subjectInnovationes_ES
dc.subjectEthics es_ES
dc.subjectRiskses_ES
dc.titleGenerative artificial intelligence: Educational reflections from an analysis of scientific productiones_ES
dc.typejournal articlees_ES
dc.rights.accessRightsopen accesses_ES
dc.identifier.doi10.3926/jotse.2680
dc.type.hasVersionVoRes_ES


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