Victim, seductress, or executioner? The ambiguously feminist recycling of little red riding hood: from Charles Perrault to contemporary pop culture
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URI: https://hdl.handle.net/10481/94262Metadatos
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Carrasco Yelmo, SilvianoEditorial
Universidad de Granada
Materia
Little Red Riding Hood Feminism Recycling Strategies Empowerment Narratives Fiction Caperucita Roja feminismo estrategias de reciclaje empoderamiento narrativas ficción
Fecha
2024-05-30Referencia bibliográfica
Carrasco Yelmo, S. (2024). ¿Víctima, seductora o verdugo? El reciclaje ambiguamente feminista de Caperucita Roja: de Charles Perrault a la cultura pop contemporánea. Impossibilia. Revista Internacional De Estudios Literarios, (27), 64–85. [https://doi.org/10.30827/impossibilia.272024.29866]
Resumen
Little Red Riding Hood is arguably one of the
most famous fairy tales in the world. The tale
has traditionally been interpreted as a Freudian
learning experience (Bettelheim, 1976), and this
popular character as well as its narrative simplicity
allowed the renowned scholar Umberto Eco to
use it as a parable on the limits of interpretation
(Eco, 1994). This article will examine the recycling
process that the tale has undergone from Charles
Perrault to the present day, spanning various
mediums such as comics, movies, anime, or
songs from the late 20th to early 21st centuries.
The strategies employed to retell and recycle the
tale, especially in pop culture (whether from a
structural standpoint or under a new conceptual
framework), will be studied, along with their
implications from the perspective of feminist
empowerment. Caperucita Roja es posiblemente uno de los
cuentos de hadas más famosos del mundo.
El cuento se ha interpretado tradicionalmente
como una experiencia de aprendizaje freudiano
(Bettelheim, 1976) y tanto su carácter popular
como su simpleza narrativa permitieron que el
célebre Umberto Eco lo utilizara como parábola
de los límites de la interpretación (Eco, 1994).
Este artículo examinará el proceso de reciclaje
que ha sufrido el cuento desde Charles Perrault
hasta nuestros días, pasando por diferentes
medios como el cómic, películas, animes o
canciones de finales del siglo XX a comienzos
del XXI. Se estudiarán las estrategias que tienen
lugar para volver a contar el cuento y reciclarlo
sobre todo en la cultura pop (ya sea desde un
punto de vista estructural o bajo un nuevo
marco conceptual) y sus implicaciones desde
la perspectiva de empoderamiento feminista.