Evaluation of teaching management and educational practices in Secondary and Vocational Training
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Universidad de Granada
Materia
Methodological strategies Teaching-learning Teaching role Classroom management Educational practice Estrategias metodológicas Enseñanza-aprendizaje Rol docente Gestión de aula Práctica educativa
Fecha
2024-07-01Referencia bibliográfica
Jurado-de-los-Santos, P., & Soler-Costa, R. (2024). Evaluation of teaching management and educational practices in Secondary and Vocational Training. Publicaciones, 54(1), 59–80. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v54i1.23947
Resumen
Introduction: The analysis of teaching-learning processes highlights the role of classroom
management and methodological strategies, from the consideration of teaching practices
in the classroom. In this paper we focus on the teacher’s perception in relation to their
performance considering their real and ideal practice, with a sample of 157 middle school
teachers. Teachers of Secondary Education (Secondary Education, Vocational Training and
Upper Intermediate School) participate.
Method: a descriptive approach has been carried out through an ad-hoc questionnaire,
using ANOVA and defining factors of teaching performance, which allows obtaining quantitative
and qualitative data.
Results: the results show the perception of teaching management and educational practices
focusing on the performance of students, bearing in mind differences based on variables
such as age, gender, grade and subject in which teaching is provided, psych pedagogical
training and the experience.
Conclusions: the type of problems manifested by teachers focuses on the motivation,
self-concept and disposition of students towards learning, insisting on reactive strategies
in their attention. Modifications are suggested that must be considered within the teacher’s
competence repertoire, assuming the influence of various factors that are involved in the
classroom and in proposing alternatives to improve the teaching-learning process. Introducción: el análisis de los procesos de enseñanza–aprendizaje lleva a destacar el papel
de la gestión del aula y de las estrategias metodológicas, desde la consideración de
prácticas docentes en el aula. Este trabajo se centra en la percepción docente con relación a
su actuación teniendo presente su práctica real y la ideal, con una muestra de 157 docentes
de enseñanzas medias (ESO, FP y Bachillerato).
Método: se ha realizado un planteamiento descriptivo mediante un cuestionario ad-hoc,
utilizando ANOVA y definiendo factores de actuación docente, que permite obtener datos
cuantitativos y cualitativos.
Resultados: los resultados nos indican que la percepción de la gestión docente y las prácticas
educativas se focalizan sobre la actuación del alumnado, teniendo presente diferencias
en función de variables como edad, género, curso y materia en el que se imparte la docencia,
la formación psicopedagógica y la experiencia.
Conclusiones: el tipo de problemáticas manifestadas por los docentes se centra en la motivación,
autoconcepto y disposición del alumnado hacia el aprendizaje, insistiendo en estrategias
reactivas en su atención. Se sugieren modificaciones que han de considerarse dentro
del repertorio competencial del docente, asumiendo la influencia de diversos factores que
se involucran en el aula y en el planteamiento de alternativas para la mejora del proceso de
enseñanza-aprendizaje.





