Applicability and functionality of apps specifically for people with autism
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemAutor
Gallardo Montes, Carmen del Pilar; Rodríguez Fuentes, Antonio Vicente; Caurcel Cara, María JesúsEditorial
REIFOP
Materia
Accessibility usability apps Accesibilidad usabilidad apps
Fecha
2024-08-09Referencia bibliográfica
Gallardo-Montes, C.P., Rodríguez Fuentes, A. & Caurcel Cara, M.J. 27(3), 1–17. [https://doi.org/10.6018/reifop.614821]
Patrocinador
Spanish Ministry of Education, Innovation and Universities (aid for university teacher training [FPU19/00026]Resumen
The creation of apps with good parameters of applicability and functionality is a complex
and highly researched task nowadays, especially if the latest contributions of
Neuroeducation and educational technology are taken into account. However, this task will
require more attention when apps are created and designed for people with autism, where
usability and accessibility are of vital importance. The purpose of this study was to learn the
opinion and perception of professionals who work with people with autism on the
functionality and applicability of apps specifically for this disorder. Taking a quantitative
approach, with a descriptive design, we administered the DPTIC-AUT-Q questionnaire to 159
educators from Granada (Spain) who worked specifically with people with autism. In
general, the participants showed a favorable perception of the functionality and
applicability of the apps, but highlighted improvements that could be made in their
accessibility and how they functioned. We found statistically significant differences
according to the age of the participants and the area and educational stage they worked in.
This study also underlines the importance of having accessible apps that make it easy for
people with autism to use and take advantage of them. La confección de apps con buenos parámetros de aplicabilidad y funcionalidad es una tarea
compleja y muy investigada actualmente, sobre todo, si se atienden a los últimos aportes de
la Neuroeducación y la tecnología educativa. Aun así, esta labor requerirá de mayor
atención cuando las apps se crean y diseñan para personas con autismo, donde la usabilidad
y accesibilidad son de vital importancia. La finalidad de este estudio fue conocer la opinión y
percepción sobre la funcionalidad y aplicabilidad de apps para personas con autismo por
parte de profesionales en dicho trastorno. Siguiendo un enfoque cuantitativo, con diseño
descriptivo, se administró el cuestionario DPTIC-AUT-Q a 159 educadores de Granada
(España), que trabajaban específicamente con personas con autismo. En general, los
participantes presentaron una percepción favorable hacia la funcionalidad y aplicabilidad,
pero destacaron mejoras en su accesibilidad y funcionamiento. Se hallaron diferencias
estadísticamente significativas según la edad y la zona y etapa de trabajo del participante.
Así mismo, se destaca la relevancia de contar con apps accesibles que faciliten a las
personas con autismo su empleo y aprovechamiento.