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dc.contributor.authorCascón Katchadourian, Jesús 
dc.contributor.authorArtigas, Wileidys
dc.contributor.authorArroyo Machado, Wenceslao 
dc.contributor.authorGuallar, Javier
dc.date.accessioned2024-07-31T10:53:07Z
dc.date.available2024-07-31T10:53:07Z
dc.date.issued2024-01-01
dc.identifier.citationCascón Katchadourian, J. et. al. 15(1), 19-38. [https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM.25487]es_ES
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10481/93707
dc.description.abstractThis research sought to examine the adoption of social networks by the Communication and Library and Information Sciences (LIS) scientific journals with the greatest impact (Q1) according to the Scimago Journal Rank (SJR). A descriptive methodology was followed with a quantitative approach through a review of the websites and social networks of the journals. The profiles and their activity on platforms such as Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn and YouTube were identified, their activity was analysed according to types of publishers in relation to their size and the results between the two areas were compared, revealing their similarities and differences. Among the main contributions, there is evidence of a different behaviour between the two categories studied, with a greater adoption of social media in the Communication area, a clear predominance of the X platform in all cases, and a greater presence in networks of small journals and independent publishers than from major publishers. Among the limitations of this research, we can point to the absence of a content analysis of the publications; this is proposed for future studies.es_ES
dc.description.abstractSe presenta un estudio sobre la adopción de redes sociales por parte de las revistas científicas de mayor impacto (Q1) según el indicador Scimago Journal Rank (SJR) en las categorías de Communication y Library and Information Sciences (LIS). Se ha seguido una metodología descriptiva con un enfoque cuantitativo a través de la revisión de los sitios webs y las redes sociales de las revistas. Se han identificado los perfiles y la actividad de estas en las plataformas X, Facebook, Instagram, LinkedIn y YouTube, se ha analizado su actividad según tipos de editoriales en relación a su tamaño y se han comparado los resultados entre las dos áreas, mostrando sus similitudes y diferencias. Entre las principales aportaciones se evidencia un comportamiento diferente entre las dos categorías estudiadas, con una mayor adopción de los medios sociales en el área de Communication, un claro predominio de la plataforma X en todos los casos y una mayor presencia en redes de las revistas de editoriales pequeñas e independientes que de las editoriales grandes y gigantes. Entre las limitaciones de esta investigación se puede señalar la ausencia de un análisis de contenido de las publicaciones, que se propone para futuros estudios.es_ES
dc.description.sponsorshipproject “Parameters and strategies to increase the relevance of media and digital communication in society: curation, visualization, and visibility (Cuvicom)”. PID2021-123579OB-I00, Ministry of Science and Innovation (Micin), Spain.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad de Alicantees_ES
dc.rightsAtribución 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectScience communicationes_ES
dc.subjectScientific journalses_ES
dc.subjectSocial mediaes_ES
dc.subjectComunicación de la cienciaes_ES
dc.subjectRevistas científicases_ES
dc.subjectRedes socialeses_ES
dc.titleUse of social networks by high-impact journals in Communication and Information Scienceses_ES
dc.title.alternativeUso de las redes sociales por las revistas de alto impacto en Comunicación y Ciencias de la informaciónes_ES
dc.typejournal articlees_ES
dc.rights.accessRightsopen accesses_ES
dc.identifier.doi10.14198/MEDCOM.25487
dc.type.hasVersionVoRes_ES


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