Dimension as a business strategy
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Universidad de Málaga
Materia
Family business Economic and financial indicators Size SMEs Productivity ROA Empresa familiar Indicadores económicos y financieros Tamaño Pequeña y mediana empresa Productividad
Fecha
2020-05-31Referencia bibliográfica
Terrón-Ibáñez, S., Gómez-Miranda, M.E., & Rodríguez-Ariza, L. (2020). Dimension as a business strategy. European Journal of Family Business (EJFB), 10(1), 19-34. https://doi.org/10.24310/ejfbejfb.v10i1.6705
Resumen
This paper analyzes the possible differences in the economic-financial situation of family organizations based on the business dimension. Then, we focus our analysis on SMEs to analyse the influence of the dimension in their performance. For this, information belonging to a large sample composed of 21,149 family businesses and 5,737 non-family businesses in Spain corresponding to the period 2003–2015 is studied. The conclusions obtained show that, although the increase in the dimension of the family organizations is positively related to their performance, there are limits beyond which the value of certain economic-financial indicators can be negatively affected. This behavior is not observed in non-family businesses. Este trabajo analiza las posibles diferencias existentes en la situación económico-financiera de las empresas familiares en función de la dimensión empresarial. Seguidamente, centrando nuestro análisis en las pymes, analizamos la influencia que ejerce la dimensión en su desempeño. Para ello, se estudia información perteneciente a una amplia muestra formada por 21149 empresas familiares y 5737 no familiares españolas correspondiente al periodo 2003-2015. Las conclusiones obtenidas muestran que, a pesar de que el aumento de la dimensión de la empresa familiar está relacionado positivamente con su desempeño, existen unos límites a partir de los cuales el valor de determinados indicadores económico-financieros puede verse afectado negativamente, a diferencia de lo observado para las empresas no familiares.