Impact of environmental regulation on M&As in the manufacturing sector
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URI: https://hdl.handle.net/10481/93087Metadatos
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Elsevier
Materia
Environmental stringency Pollution havens M&As Structural gravity Polluting sectors
Fecha
2024-07-10Referencia bibliográfica
Published version: F. Carril-Caccia and J. Milgram Baleix, Impact of environmental regulation on M&As in the manufacturing sector. Journal of Environmental Economics and Management (2024), doi: https://doi.org/10.1016/j.jeem.2024.103038
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Project PID2021-122133NB-I00 financed by MCIN/AEI/10.13039/501100011033/FEDER, EU; Funding for open access charge: Universidad de Granada / CBUA; Junta de Andalucía P20 00029, SEJ 413, SEJ 240; FEDER/Junta de Andalucía-Consejería de Transformación Económica, Industria, Conocimiento y Universidades/ Proyecto (B-SEJ-206-UGR20); PID2022-137457NB-I00 funded by MCIN/AEI/ 10.13039/501100011033 and “ERDF A way of making Europe”; Generalitat Valenciana (CIAICO/2021/006)Resumen
We test the influence of environmental regulation (ER) on the location decision of cross-border Mergers and Acquisitions (M&As) for a large sample of countries, sectors, and years using a structural gravity model. Unlike other studies, our results confirm the pollution haven hypothesis according to which more stringent ER makes countries less attractive to foreign investors planning to invest through M&As, compared with domestic investors. Policies that set quantitative limits on emissions have similar discouraging effects on cross-border investment to taxes on emissions. We find no evidence that the impact could be stronger in dirty sectors than in clean sectors. The impact of ER differs depending on country type according to their level of development, reflecting the fact that investments in developed countries and BRICS respond to different motivations. In emerging countries, lax ER could attract significantly more inward M&As. In developed countries, ER has a less discouraging effect. Estudiamos la influencia de la regulación ambiental (ER) en la decisión de localización de fusiones y adquisiciones transfronterizas (M&A) para una gran muestra de países, sectores y años utilizando un modelo de gravedad estructural. A diferencia de otros estudios, nuestros resultados confirman la hipótesis del paraíso de la contaminación, según la cual una ER más estricta hace que los países sean menos atractivos para los inversores extranjeros que planean invertir a través de M&A, en comparación con los inversores nacionales. Las políticas que establecen límites cuantitativos a las emisiones tienen efectos desalentadores en la inversión transfronteriza similares a los impuestos sobre las emisiones. No encontramos evidencia de que el impacto pueda ser más fuerte en sectores contaminantes que en sectores limpios. El impacto de la ER difiere según el tipo de país de acuerdo con su nivel de desarrollo, reflejando el hecho de que las inversiones en países desarrollados y en países emergentes responden a motivaciones diferentes. En los países emergentes, una ER laxa podría atraer significativamente más M&A entrantes. En los países desarrollados, la ER tiene un efecto menos desalentador.