Basic study of kanji recognition patterns in non-kanji-background Japanese learners based on eye-movement analysis
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Fukuda, MakikoEditorial
Universidad de Granada
Materia
Kanji Eye movements Non-kanji-background learners Character recognition Eye tracking Movimientos oculares Estudiantes occidentales Reconocimiento de caracteres Rastreo ocular
Fecha
2024-03-08Referencia bibliográfica
Fukuda, M. (2024). Basic study of kanji recognition patterns in non-kanji-background Japanese learners based on eye-movement analysis. Porta Linguarum An International Journal of Foreign Language Teaching and Learning, (X), 99–115. https://doi.org/10.30827/portalin.viX.27424
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Universitat Autònoma de Barcelona Teaching Innovation Project; MCIN/AEI/10.13039/501100011033 / ERDF, EU, PID2021-122897NB-I00Resumen
Learning kanji is one of the greatest challenges that non-kanji-background Japanese learners face. Kanji have a complicated structure and are fundamentally different from the characters of the Latin alphabet. Recognising them can thus be difficult for learners from places whose writing systems do not include kanji. Studies on the fixation and eye movements observed in kanji recognition by such learners are therefore important to clarify the kanji-recognition and -learning process. The present study attempts to shed light on this subject by using an eye-tracker to study such eye movements.
The analysis of the data obtained from the fixation and eye-movement experiments shows that students exhibit different kanji recognition patterns depending on how long they have been studying kanji: while students who have been studying kanji for a short time tend to look repeatedly at different parts of the kanji to grasp its shape and structure, those with more experience exhibit a pattern more similar to that of native Japanese speakers. El aprendizaje de kanji es una de las mayores dificultades con las que se enfrentan los estudiantes occidentales de este idioma, pues los kanji tienen una estructura complicada y son fundamentalmente diferentes de las letras del alfabeto latín. Así, reconocer un kanji implica una cierta dificultad para los estudiantes procedentes de las zonas donde no se usan kanji en su sistema de escritura. Por este motivo, son importantes los estudios sobre la fijación y los movimientos de la mirada que se observan en la cognición de kanji de estos estudiantes para aclarar el proceso de cognición y aprendizaje de los kanji. El presente estudio intenta aclararlo por medio de los movimientos de sus miradas usando eye-tracker.
A través del análisis de los datos obtenidos por medio de los experimentos sobre las fijaciones y los movimientos de mirada, hemos comprobado que los estudiantes muestran diferentes patrones de mirada de kanji dependiendo del tiempo que llevan estudiando kanji: mientras que los estudiantes que tienen menos experiencia en estudiar kanji tienden a mirar repetidamente varias partes del kanji para captar su forma y estructura, los que tienen más experiencia muestran un patrón más parecido al de los nativos del japonés.