Teacher beliefs about teaching French as a foreign language in a Chinese university: a multilingual perspective
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Universidad de Granada
Materia
Teacher belief French as a foreign language Language education French teaching Multilingualism Creencia del profesor Francés como lengua extranjera Enseñanza de idiomas Enseñanza del francés Multilingüismo
Fecha
2023-11-15Referencia bibliográfica
Shan, Z., & Xu, H. (2023). Teacher beliefs about teaching French as a foreign language in a Chinese university: a multilingual perspective. Porta Linguarum An International Journal of Foreign Language Teaching and Learning, (VIII), 169–182. https://doi.org/10.30827/portalin.viVIII.29247
Patrocinador
Research on the Innovation of Foreign Language Education in China 22JJD740011; Beijing Foreign Studies University 2022SYLZD010Resumen
While French is an important European language being taught in Chinese universities, not much is known about French language teachers’ beliefs about its teaching as a foreign language, particularly not from a multilingual perspective. Adopting a multiple-case design, this study examined 5 French language teachers’ beliefs about the French language and the learner. Analysing data collected via interviews, the study revealed that teachers’ beliefs reflected neither the linguistic landscape of the French language nor the learner’s existing level of multilingualism. However, the teachers’ monolingual ideology as reflected in their beliefs seemed to co-exist with beliefs that reflected their multilingual ideology; the cultural capital brought by learning French as a foreign language prevailed in teachers’ beliefs about the language with reference to the value of French learning in their students’ future international communication in a multilingual world, and the teachers also perceived their students as French learners with English learning experience that could lend support to their French learning. Si bien el francés es un idioma europeo importante que se enseña en las universidades chinas, no se sabe mucho sobre las creencias de los profesores de francés sobre su enseñanza como lengua extranjera, particularmente no desde una perspectiva multilingüe. Adoptando un diseño de casos múltiples, este estudio examinó las creencias de 5 profesores de francés sobre el idioma francés y el alumno. Al analizar los datos recopilados a través de entrevistas, el estudio reveló que las creencias de los docentes no reflejaban ni el panorama lingüístico de la lengua francesa ni el nivel actual de multilingüismo del alumno. Sin embargo, la ideología monolingüe de los docentes, que se refleja en tales creencias, parecía coexistir con las creencias que reflejaban su ideología multilingüe: el capital cultural aportado por el aprendizaje del francés como lengua extranjera prevalecía en las creencias de los profesores sobre el idioma con referencia al valor del aprendizaje del francés en la futura comunicación internacional de los estudiantes en un mundo multilingüe; los profesores también percibían a sus estudiantes como estudiantes de francés con experiencia en el aprendizaje del inglés que podría ayudar al aprendizaje del francés.