Development of Linguistic and Reading Skills and Their Relationship to the Comprehension of Narrative and Expository Texts in Second and Third Grade Students
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Universidad de Málaga
Materia
Reading comprehension Linguistic skills Reading skills Text structure Reading Comprensión lectora Habilidades lingüísticas Habilidades lectoras Estructura del texto Lectura
Fecha
2023-12-22Referencia bibliográfica
Quezada Gaponov, C., Aravena, S., Maldonado, M. ., & Coloma, C. J. (2024). Development of linguistic and reading skills and their relationship with the comprehension of narrative and expository texts in second and third grade students. Investigaciones Sobre Lectura, 18(2), 115–144. https://doi.org/10.24310/isl.2.18.2023.16511
Patrocinador
ANID 1200873Resumen
The aim of the present study was to examine reading comprehension in relation to the linguistic and reading skills commonly observed
in the literature: prosody, vocabulary, grammar, listening comprehension, accuracy, and reading speed. Specifically, we sought to 1)
determine how the selected language and reading skills influence text comprehension; 2) determine whether this influence varies when
comparing second and third grade students; and 3) observe whether the influence of the selected skills differs depending on genre
(narrative or expository text). The final sample consisted of 297 second and third graders (136 and 161, respectively) from two private
schools in Santiago, Chile. The results showed that the influence of the assessed skills on reading comprehension varied according to
school level (smaller effect in second grade) and text type (smaller effect for narrative texts). In general, vocabulary and listening
comprehension were the two skills with the greatest influence on reading comprehension. No relevant effect of reading accuracy or
speed on comprehension was observed. It is concluded that once a certain level of basic literacy is reached, the skills that most influence
reading comprehension are linguistic skills, and that these show a consolidation in the third grade that may be related to cognitive
maturation. El presente estudio se propuso examinar la comprensión lectora en relación con las habilidades lingüísticas y lectoras habitualmente
observadas en la literatura: prosodia, vocabulario, gramática, comprensión oral, exactitud y velocidad lectora. En particular, se buscó
1) determinar de qué manera influyen las habilidades lingüísticas y lectoras seleccionadas en la comprensión textual; 2) establecer si
esta influencia varía al comparar estudiantes de segundo y tercer grado y 3) observar si el impacto de las habilidades seleccionadas
difiere en función del tipo de texto (narrativo o expositivo). La muestra final estuvo compuesta por 297 niños de segundo y tercer grado
(136 y 161 respectivamente) pertenecientes a dos colegios particulares de Santiago de Chile. Los resultados mostraron que la influencia
de las habilidades medidas en la comprensión lectora varía en función del nivel escolar (efecto menor en segundo grado) y del tipo de
texto (efecto menor para textos narrativos). De manera general, vocabulario y comprensión oral fueron las dos habilidades con más
influencia sobre la comprensión lectora. No se observó ningún efecto relevante de la exactitud lectora ni de la velocidad sobre la
comprensión. Se concluye que, una vez alcanzado cierto dominio lector básico, las habilidades que más más influyen en la lectura
comprensiva son las habilidades lingüísticas y que, en el tercer grado, estas muestran una consolidación posiblemente relacionada con
una maduración cognitiva