Lunfardo in tango lyrics and its impact on the learning of Argentinian Spanish: case study
Metadatos
Afficher la notice complèteEditorial
Universidad de Málaga
Materia
Lunfardo Tango Spanish as a Foreign Language Motivation Argentina ELE Motivación
Date
2023-06-19Referencia bibliográfica
Panagia, M., & Villanueva Roa, J. de D. (2023). Lunfardo in tango lyrics and its impact on the learning of Argentinian Spanish: a case study. Investigaciones Sobre Lectura, 18(1), 111–130. https://doi.org/10.24310/isl.v18i1.15626
Résumé
This research paper presents a study of lunfardo in Argentinian Spanish, in which the lyrics of tango songs are used in
order to identify the lunfardo terms and their meanings in the Spanish currently spoken in Argentina. The work is framed
within a quantitative methodology with a descriptive approach: data have been collected by means of a questionnaire
validated by experts of the University of Granada and an intervention programme has been elaborated using lunfardo
words extracted from the tango lyrics indicated in the study. Tango songs are, therefore, motivating elements for the
improvement of Spanish as a Foreign Language, through a series of exercises carried out by a limited number of students
from B2 to C1 level. The intervention programme has been elaborated and carried out online, combining the synchrony
of video conference and diachrony in working through many of the exercises. The objectives are focused on demonstrating
that through the use of lunfardo terms extracted from tango songs, the students improve their learning of Argentinian
Spanish, as well as increasing their motivation to learn. From the results obtained, it has been possible to verify that the
proposed objectives were achieved, including the elaboration of our own particular dictionary of lunfardo terms in
Argentinian tango songs. Therefore, the conclusion can be drawn that knowledge of lunfardo enhances the students’
linguistic competence in both written and oral use, while at the same time it improves their motivation in mastering
Spanish as a Foreign Language. Este trabajo de investigación presenta un estudio del lunfardo en el español de Argentina, en el que se utilizan las letras
de los tangos para descubrir los términos lunfardos y sus significados en el español que actualmente se habla en Argentina.
Se encuadra en una metodología cuantitativa de corte descriptivo, con recogida de datos mediante cuestionario validado
por expertos de la Universidad de Granada mediante la que se elabora un programa de intervención en el que se utilizan
palabras lunfardas extraídas de las letras de los tangos que se indican en el estudio como elementos motivadores para la
mejora del Español como Lengua Extranjera, a través de una serie de ejercicios llevados a cabo por un número limitado
de estudiantes de un nivel B2 a C1, desarrollado on line, en el que se ha combinado la sincronía de la videoconferencia y
la diacronía al trabajar muchos de los ejercicios. Los objetivos se centran en demostrar que mediante el uso de términos
lunfardos extraídos de los tangos, el alumnado mejora en su aprendizaje del español de Argentina, además de aumentar
su motivación en el aprendizaje. Con los resultados obtenidos, se ha podido comprobar que se alcanzaban los objetivos
propuestos, incluida la elaboración de un
diccionario particular de lunfardo en los tangos argentinos, por lo que permite concluir que el conocimiento del lunfardo
potencia la competencia lingüística del alumno en el uso tanto escrito como oral, a la par que mejora la motivación en la
mejora del dominio del español como lengua extranjera y la motivación en su aprendizaje.