Validation of the attitudes towards people living with HIV/AIDS scale in nursing students
Metadata
Show full item recordAuthor
Gázquez-López, María; García García, Inmaculada; González García, Alberto; Martín Salvador, Adelina; Pérez Morente, María Ángeles; Martínez García, Encarnación; Alvarez Serrano, Maria AdelaidaEditorial
Springer Nature
Materia
HIV/AIDS Attitude of Health Personnel Nursing students Psychometrics
Date
2023-07-27Referencia bibliográfica
Gázquez-López, M., García-García, I., González-García, A. et al. Validation of the attitudes towards people living with HIV/AIDS scale in nursing students. BMC Nurs 22, 245 (2023). https://doi.org/10.1186/s12912-023-01414-6
Sponsorship
Colegio Oficial de Enfermería de Granada (CODEGRA); Colegio Oficial de Enfermería de CeutaAbstract
Background One of the environments where people living with HIV/AIDS should feel safer is in the health care
setting; however, scientific evidence has identified discriminatory behaviour on the part of health care professionals
towards these people. The reduction or abolition of discriminatory practices requires, first of all, to know the attitudes
of nursing students towards AIDS with tools appropriate to the socio-cultural context of the disease. The objectives
of this study are to update the AIDS Attitudes Scale for Nursing Students (EASE) by adapting it to the sociocultural
landscape and to analyse the reliability and structural validity of the new scale.
Methods The results of the questionnaires answered by 213 undergraduate nursing students from the Faculty of
Health Sciences of Ceuta (University of Granada) were analysed. Reliability (test-retest, n
=
33) and validity (n
=
180)
tests were carried out.
Results An exploratory and confirmatory factor analysis indicated that a four-factor model was the most
parsimonious solution. Items were examined for their underlying relationships and labelled: professional practice,
social integration, partner and family, and benevolent stigma. The new scale yielded a McDonald’s Omega coefficient
(ω) of 0.893. Convergent validity was established for average variance extracted per factor greater than 0.5 and
divergent validity when the variance retained by each factor is greater than the variance shared between them
(average variance extracted per factor > ϕ2).
Conclusions The new scale is a psychometrically sound instrument for assessing attitudes towards people living
with HIV/AIDS in nursing students. Uno de los ambientes donde las PVVS deberían sentirse más seguros es en el ámbito sanitario, sin embargo, la evidencia científica ha identificado comportamientos discriminatorios por parte de los profesionales sanitarios hacia las PVVS. La disminución o abolición de prácticas discriminatorias exige, en un primer lugar, conocer las actitudes de los estudiantes de enfermería ante el sida, con las herramientas adecuadas al contexto sociocultural de la enfermedad. Para ello actualizó la Escala original de Actitudes ante el Sida en estudiantes de Enfermería (EASE) adaptándola al panorama sociocultural y se analizó sus propiedades psicométricas.
Los datos para el presente estudio se extrajeron de 213 estudiantes del Grado en Enfermería en la Facultad de Ciencias de la Salud del Campus de Ceuta (Universidad de Granada). Se realizaron pruebas de confiabilidad (Test-retest 33 estudiantes) y validez (n=180). Los análisis factoriales exploratorio y confirmatorio indicaron que un modelo de cuatro factores era la solución más parsimoniosa. Los ítems fueron examinados por sus relaciones subyacentes y etiquetados: práctica profesional, integración social, pareja y familia y estigma benevolente. El EAPVVS-E total arrojó un coeficiente Omega de McDonald (ω) de 0,893. La validez convergente se estableció para varianza extraída promedio por factor (AVE) superior a 0,5 y divergente cuando la varianza retenida por cada factor es mayor que la varianza compartida entre ellos (AVE > ϕ2). El EAPVVS-E es un instrumento psicométricamente sólido para evaluar actitudes hacia las Personas que Viven con VIH/sida para estudiantes de enfermería.