The Circular Evolution of Charlotte Perkins Gilman’s Gender Discourse: Traces of Utopia and Dystopia 'The Yellow Wallpaper' and "Herland"
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Miquel Baldellou, MartaEditorial
Universidad de Granada
Materia
Utopia Dystopia Cyclical Evolution Trace Gender Utopía Distopía Evolución cíclica Rastro Género
Fecha
2023-05-30Referencia bibliográfica
MIQUEL BALDELLOU, M. (2023). The Circular Evolution of Charlotte Perkins Gilman’s Gender Discourse: Traces of Utopia and Dystopia ’The Yellow Wallpaper’ and "Herland". Impossibilia. Revista Internacional De Estudios Literarios, (25), 131–150. https://doi.org/10.30827/impossibilia.252023.26941
Resumen
This article argues that the transformation of Charlotte Perkins Gilman's gender discourse from dystopia to utopia, exemplified by means of the commonly perceived evolution from her tale "The Yellow Wallpaper" (1892) to her novel Herland (1915), does not follow a linear trajectory from oppression to feminist jubilee, but rather presents a circular progression. As an author, Gilman is able to encounter spaces of creativity in creative displays of female insanity as a result of patriarchal subjection, and instances of subjugation in idealised all-female contexts. Both works contribute manifestations of oppression and exultation, even if they were written at different stages of the author's career, and have conventionally been considered as significantly dissimilar in their respective gender approach. This article aims to delineate a tendency toward circular evolution rather than linear progression by means of unveiling displays of utopia in “The Yellow Wallpaper” and of dystopia in Herland. These premises will be achieved through a comparative analysis of "The Yellow Wallpaper" and Herland by means of identifying traces of narratological features pertaining to dystopian and utopian fiction in both works. A lo largo de este artículo se argumenta que la transformación del discurso de género de Charlotte Perkins Gilman de la distopía a la utopía, ejemplificada a través de la evolución comúnmente percibida desde su narración “The Yellow Wallpaper” (1892) a su novela utópica Herland (1915), no sigue una trayectoria lineal de la opresión al júbilo feminista, sino que presenta una progresión circular. Como autora, Gilman es capaz de encontrar espacios de creatividad en muestras creativas de delirio femenino como resultado de la sujección patriarcal, así como ejemplos de subyugación en contextos idealizados compuestos exclusivamente por mujeres. Ambas obras presentan manifestaciones de opresión y de exultación, pese a haber sido escritas en diferentes etapas de creatividad de la autora y haber sido consideradas tradicionalmente como significativamente dispares en lo que atañe a su aproximación de género. Este artículo se propone delinear una tendencia hacia una evolución circular en contraposición a una progresión lineal al desvelar muestras de utopía en “The Yellow Wallpaper” y de distopía en Herland. Estas premisas se abordarán a través del análisis comparativo de “The Yellow Wallpaper” y Herland por medio de la identificación de rastros de elementos narratológicos pertenecientes a la ficción distópica y utópica en ambas obras.