Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorColonna, Valentina
dc.contributor.authorPamies Bertrán, Antonio 
dc.contributor.authorDamato, Stefano
dc.date.accessioned2024-04-09T09:09:25Z
dc.date.available2024-04-09T09:09:25Z
dc.date.issued2024-02-20
dc.identifier.citationEstudios de Fonética Experimental (Journal of Experimental Phonetics)es_ES
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10481/90531
dc.description.abstractHow does the voice of a poet sound? Poetry reading, an essential component of this art, represents interesting material for phonetic studies. However, it remains an under-researched topic. This work attempts to go beyond the state of the art, providing an experimental analysis of some voices of the Generation of ’27, aiming to mark the first step towards a phonetic history of the voices of Spanish poets. This research, which employs a qualitative phonetic approach and a statistical approach, has brought to light some principal elements. These include variation as a consistent element among authors and within a single author, enabling the detection of main features and sub-groups; common features marking a global grouping; and the possible variety and criticism of clusters, revealing the complexity of this speech and the effectiveness of our model to describe it.es_ES
dc.description.abstractCom sona la veu d’un poeta? La lectura de poesia, un component essencial d’aquest art, constitueix un material interessant per als estudis fonètics. No obstant això, encara és un tema poc investigat. Aquest treball vol anar més enllà de l’estat de la qüestió, amb l’anàlisi experimental de les veus de la Generació del ’27, a fi d’iniciar el camí cap a una història fonètica de les veus dels poetes espanyols. Aquesta recerca, que combina aproximacions fonètiques qualitatives i estadístiques, posa de manifest diversos elements. Entre ells, la variació com a element consistent entre autors i dins d’un mateix autor —fet que permet la detecció de característiques principals i subgrups—; característiques comunes que marquen un agrupament global, i la possible varietat i crítica possible dels diferents subagrupaments que es poden obtenir, fet que revela la complexitat d’aquest discurs i l’eficàcia del nostre model per descriure’l.es_ES
dc.description.sponsorshipEuropean Uniones_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversitat de Barcelonaes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectPoetry Readinges_ES
dc.subjectGeneration of 27es_ES
dc.subjectvoices of Spanish poetses_ES
dc.subjectPhoneticses_ES
dc.subjectStatisticses_ES
dc.titleTowards a phonetic history of the voices of Spanish poets: A first experimental study on the Generation of ’27es_ES
dc.typejournal articlees_ES
dc.relation.projectIDinfo:eu-repo/grantAgreement/EC/HE/101109465/es_ES
dc.rights.accessRightsopen accesses_ES
dc.type.hasVersionVoRes_ES


Ficheros en el ítem

[PDF]

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional