Europe 2020 Strategy Under the Scope of Life Satisfaction
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URI: https://hdl.handle.net/10481/90473Metadatos
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Universidad de Granada
Materia
Inequalities Child poverty Income inequality DP2 Composite indicator Economic crisis Economic growth Life Satisfaction Europe 2020 Strategy
Fecha
2016Referencia bibliográfica
Sánchez, A., & Ruiz-Martos, M.J. (2016). Europe 2020 Strategy Under the Scope of Life Satisfaction. ThE Papers, Working Papers, 01/16. Universidad de Granada. https://ideas.repec.org/p/gra/wpaper/16-01.html
Resumen
Europe 2020 Strategy aims to convert the European Union into a smart, sustainable, and inclusive economy by setting eight targets that the Members should meet by 2020. This paper measures how far European Member States are to Europe 2020 Strategy targets, discusses the treatment of inequalities in the Strategy, and the extent to which Europe 2020 Strategy captures citizens’ subjective well-being. We first construct an index that synthesizes the eight targets of the Europe 2020 Strategy into a one-dimensional target –EU 2020 synthetic target- and the situation of each EU28 Member State in 2012 concerning the –2012 synthetic situation-. Hence we can measure the distance of each EU Member State's synthetic situation in 2012 from the EU. We then discuss that setting aside inequalities –just overall poverty is targeted- makes the Europe 2020 Strategy unable to accomplish its priority of “smart, sustainable and inclusive growth”: it does not only prevent inclusive but also smart and sustainable growth. When we extend the distance analysis above by adding five inequality targets -income distribution, gender (male and female) employment gap, long-term unemployment, young employment, and child poverty- to the Europe 2020 Strategy, we find that all Member States, except for Austria, Cyprus, Germany, Malta, and the Netherlands, increase their distance to the inequality-extended EU 2020 synthetic situation. Finally, we analyse each Member State’s relationship between its objective positions regarding, on the one hand, the EU 2020 synthetic target versus the inequality-extended EU2020 synthetic target and, on the other hand, its life satisfaction level, and inhabitants’ subjective position. We find that the life satisfaction index is more correlated with the inequality-extended EU 2020 index than with the EU 2020. La Estrategia Europa 2020 tiene como objetivo convertir la Unión Europea en una economía inteligente, sostenible e inclusiva mediante el establecimiento de ocho objetivos que los miembros deben cumplir para 2020. Este documento mide hasta qué punto los Estados miembros europeos están respecto de los objetivos de la Estrategia Europa 2020 y analiza el tratamiento de las desigualdades. en la Estrategia y en qué medida la Estrategia Europa 2020 capta el bienestar subjetivo de los ciudadanos. Primero construimos un índice que sintetiza los ocho objetivos de la Estrategia Europa 2020 en un objetivo unidimensional –objetivo sintético UE 2020- y la situación de cada Estado miembro de la UE28 en 2012 respecto de la –situación sintética 2012-. Por lo tanto, podemos medir la distancia entre la situación sintética de cada Estado miembro de la UE en 2012 y la UE. Luego discutimos que dejar de lado las desigualdades –solo se apunta a la pobreza general- hace que la Estrategia Europa 2020 sea incapaz de cumplir su prioridad de “crecimiento inteligente, sostenible e inclusivo”: no sólo impide un crecimiento inclusivo sino también inteligente y sostenible. Cuando ampliamos el análisis de distancia anterior añadiendo cinco objetivos de desigualdad -distribución de la renta, brecha laboral de género (masculino y femenino), desempleo de larga duración, empleo juvenil y pobreza infantil- a la Estrategia Europa 2020, encontramos que todos los Estados miembros, excepto Austria, Chipre, Alemania, Malta y Países Bajos, aumentan su distancia con respecto a la situación sintética UE 2020 ampliada por la desigualdad. Finalmente, analizamos la relación de cada Estado miembro entre sus posiciones objetivas con respecto, por un lado, a la meta sintética UE 2020 versus la meta sintética UE2020 ampliada en desigualdad y, por otra parte, su nivel de satisfacción con la vida y la posición subjetiva de sus habitantes. Encontramos que el índice de satisfacción con la vida está más correlacionado con el índice UE 2020 ampliado por la desigualdad que con el índice UE 2020.