A Drawing, a Map. Subjective Cartography of the Territory. The Monastery of San Paio in Ribeira Sacra
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Scientific and intuitive cartography cultural landscape phenomenological representation Ribeira Sacra San Paio
Fecha
2020Referencia bibliográfica
Domingo Santos, J., Moreno Álvarez, C., Infantes Pérez, A. (2020). A Drawing, a Map. Subjective Cartography of the Territory. The Monastery of San Paio in Ribeira Sacra. In: Agustín-Hernández, L., Vallespín Muniesa, A., Fernández-Morales, A. (eds) Graphical Heritage (III), pp194-206. EGA 2020. Springer Series in Design and Innovation, vol 7. Springer, Cham. ISBN 978-3-030-47986-2; ISBN (eBook) 978-3-030-47987-9
Resumen
La investigación aborda una metodología de trabajo sobre la representación gráfica de paisajes históricos como es el de las ruinas del Monasterio de San Paio en la Ribeira Sacra. El trabajo está basado en la elaboración de cartografías sobre los restos de este conjunto arquitectónico y su paisaje de viñedos a partir de la interpretación gráfica de los archivos documentales y fotográficos existentes. Los nuevos dibujos realizados establecen una relación entre el paisaje y la arquitectura del Monasterio que combinan lo científico y lo intuitivo con las experiencias vitales de este patrimonio. El resultado es un mapa conceptual obtenido por superposición de tiempos y acontecimientos, un display de experiencias de la memoria de un lugar que configuran el paisaje de la Ribeira Sacra.
El trabajo propone de fondo una reflexión más amplia sobre el empleo de la representación, combinando la información de archivo con el registro subjetivo de los lugares. Detrás de este proceso de trabajo se encierra una aproximación a la historia y a los paisajes en la que tienen cabida documentos y realidades de muy distinto tipo que la cartografía ha de saber dilucidar, dar forma e interpretar. This research examines a work methodology on the graphic representation of historic landscapes, using the case of the ruins of the monastery of San Paio in Ribeira Sacra. The study is based on the creation of novel cartographies of the remains of this architectural complex and its vineyard-filled landscapes, based on the graphic interpretation of existing documentary and photographic archives. The drawings made establish a correlation between the landscape and the architecture of the monastery, combining science and intuition with the personal accounts of this heritage. This gives rise to a conceptual map based on the superimposition of times and events, a display of experiences which make up a landscape interpreting the memory of this location. At its core, this paper proposes a broader reflection on the use of representation, combining archival information with the subjective recording of architecture and landscape. Driving this work we find an approach to history with space for many different documents and realities, which cartography should be able to elucidate, shape and interpret.