CLIL in three Spanish monolingual communities: The examples of Extremadura, Madrid and La Rioja
Metadata
Show full item recordAuthor
Manzano Vázquez, BorjaEditorial
ELIA: Estudios de Lingüística Inglesa Aplicada
Materia
CLIL implementation CLIL teacher education CLIL research
Date
2015Referencia bibliográfica
Published version: Manzano Vázquez, B. (2015). CLIL in three Spanish monolingual communities: The examples of Extremadura, Madrid and La Rioja. Estudios de Lingüística Inglesa Aplicada, 15, 135-158. http://dx.doi.org/10.12795/elia.2015.i15.07
Sponsorship
This paper is part of a research project on Políticas educativas y plurilingüismo en la escuela española: Análisis comparado de modelos de enseñanza de las lenguas [Educational policies and multilingualism in the Spanish school: Comparative analysis of models of language teaching], supported by a research grant from the CEIBioTic Granada (Research Grant CEI2013-P-16).Abstract
Nuestro mundo es cada vez más complejo, imponiendo constantemente nuevas demandas sociales, culturales y profesionales sobre el individuo, como la creciente necesidad de competencias plurilingües. Esta situación ha llevado a la búsqueda sistemática de nuevos métodos de enseñanza que fomenten el aprendizaje de lenguas extranjeras en el contexto escolar. Uno de estos enfoques es la instrucción AICLE1 (Aprendizaje Integrado de Contenido y Lengua Extranjera). En España, AICLE es cada vez más un enfoque generalizado con el fin de fomentar el aprendizaje de lenguas extranjeras en la enseñanza primaria y secundaria. El principal objetivo de este artículo es discutir la implementación de la metodología AICLE en tres comunidades monolingües españolas (Extremadura, Madrid y La Rioja) con el fin de proponer futuras acciones para mejorar su desarrollo. Se describirán los rasgos similares y distintivos de las iniciativas de implementación AICLE en estas comunidades, además de analizar los diferentes programas de formación de profesores diseñados para preparar a estos para la educación bilingüe y qué ha concluido hasta la fecha la investigación sobre AICLE en el área de Extremadura, Madrid y La Rioja. Our world is becoming more and more complex, constantly imposing new societal, cultural and professional demands on the individual, such as the increased need for plurilinguistic competences. This situation has prompted the systematic search for new teaching methods that encourage the learning of foreign languages in the school context. One of these approaches is CLIL (Content and Language Integrated Learning) instruction. In Spain, CLIL is increasingly becoming a widespread approach in order to foster foreign language learning in both primary and secondary education. The major aim of this paper is to discuss the implementation of CLIL methodology in three Spanish monolingual communities (Extremadura, Madrid, and La Rioja) so as to suggest future actions to improve its development. In doing so, it will look into the similar and distinctive traits of CLIL implementation initiatives in these communities as well as analysing the various teacher training programmes designed to prepare teachers for bilingual education and what CLIL research has concluded in the Extremadura, Madrid and La Rioja area to date.