Afficher la notice abrégée

dc.contributor.authorGranero Gallegos, Antonio
dc.contributor.authorLópez-García, Ginés David
dc.contributor.authorBurgueño, Rafael
dc.date.accessioned2023-11-07T08:01:42Z
dc.date.available2023-11-07T08:01:42Z
dc.date.issued2023-10-24
dc.identifier.citationGranero-Gallegos, A., López-García, G. D., & Burgueño, R. (2023). ¿Los climas (des)empoderadores creados por el formador del profesorado se asocian por igual con las experiencias motivacionales del profesorado en formación inicial de educación física y lengua extranjera? . Porta Linguarum Revista Interuniversitaria De Didáctica De Las Lenguas Extranjeras, (VII), 75–94. [https://doi.org/10.30827/portalin.viVII.29163]es_ES
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10481/85487
dc.description“This research was financed by the Andalusian Research, Development, and Innovation Plan (PAIDI 2020) of the Andalusian Regional Government: grant number P20_00148”; research project (I+D+i) entitled “Is the empowering-disempowering motivational climate that undergraduate students perceive related to their intention of becoming a teacher?es_ES
dc.description.abstractGuided by self-determination theory, the objective of the present research was to examine the differences between physical education (PE) and foreign language (FL) pre-service teachers in terms of the associations between perceived educator-created (dis) empowering climates and need-based experiences and motivation. A convenience sample of 246 PE and 208 FL pre-service teachers (57.08% women, Mage =24.92, SD=4.07) participated in this cross-sectional research. All the participants came from eight Andalusian public universities: Almería (19.8%), Cádiz (5.7%), Córdoba (3.7%), Granada (32.2%), Huelva (3.5%), Jaén (4.8%), Málaga (16.1%) and Sevilla (14.1%). The participants completed the following scales: the Educator-Created Empowering and Disempowering Climate Questionnaire, the Basic Psychological Needs Satisfaction Scale, the Psychological Needs Thwarting Scale, and the Academic Motivation Scale. The results showed that PE pre-service teachers scored significantly higher than FL pre-service teachers in disempowering climate, need satisfaction and amotivation. The results from the multi-group path analysis revealed that, overall, empowering and disempowering climates were differentially associated with the motivational outcomes between the PE and FL pre-service teachers. More specifically, FL pre-service teachers had slightly higher associations between empowering climates and need satisfaction, and between disempowering climates and need frustration. PE pre-service teachers, on the other hand, had slightly stronger relationships between need satisfaction and controlled motivation and autonomous motivation, as well as between need frustration and amotivation. Conclusions: the findings underscore the importance not only of teacher educators creating empowering climates, but also of avoiding disempowering climates so as to promote adaptive motivational processes in both groups of student teachers.es_ES
dc.description.abstractBasado en la teoría de la auto-determinación, el objetivo de la presente investigación fue analizar las diferencias en las asociaciones del clima (des)empoderador creado por el formador con la satisfacción y frustración de las necesidades psicológicas básicas y la calidad de la motivación entre el profesorado en formación inicial de educación física (EF) y de lengua extranjera (LE). En este estudio trasversal, participó una muestra de conveniencia de 246 docentes de formación inicial de EF y 208 de LE (57,08%mujeres, Medad =24,92, SD=4,07). Los participantes pertenecían a ocho universidades públicas andaluzas: Almería (19.8%), Cádiz (5.7%), Córdoba (3.7%), Granada (32.2%), Huelva (3.5%), Jaén (4.8%), Málaga (16.1%) and Sevilla (14.1%). Cada participante completó las siguientes escalas: el Educator-Created Empowering and Disempowering Climate Questionnaire, la Basic Psychological Needs Satisfaction Scale, la Psychological Needs Thwarting Scale, y la Escala de Motivación Académica. Los resultados mostraron que el profesorado en formación inicial de EF obtuvo valores medio significativamente superiores que el profesorado en formación inicial de LE en el clima desempoderador, satisfacción de las necesidades y desmotivación. Los resultados del análisis de senderos multi-grupo relevaron en líneas generales que el clima empoderadores y desempowerador se asociaron de manera diferente con las variables motivacionales en profesorado en formación inicial de EF y de LE. Concretamente, el profesorado en formación inicial de LE mostró asociaciones ligeramente mayores del clima empoderamiento con la satisfacción de las necesidades y, del clima desempoderamiento con la frustración de las necesidades y la desmotivación. En cambio, el profesorado en formación inicial de EF obtuvo a mayor relación entre la satisfacción de las necesidades y la motivación controlada, entre la satisfacción de las necesidades y la motivación autónoma y, entre la frustración de las necesidades y la desmotivación. Como conclusiones, nuestros hallazgos destacan la importancia no sólo de crear climas empoderadores por parte del formador del profesorado, sino también de evitar los climas desempoderadores para promocionar los procesos motivacionales adaptativos en ambos grupos de estudiantes a profesorado.es_ES
dc.description.sponsorshipAndalusian Regional Government P20_00148es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad de Granadaes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectBehavioural regulationes_ES
dc.subjectBasic psychological needses_ES
dc.subjectBright sidees_ES
dc.subjectDark sidees_ES
dc.subjectInitial teacher educationes_ES
dc.subjectRegulación conductuales_ES
dc.subjectNecesidades psicológicas básicases_ES
dc.subjectLado brillantees_ES
dc.subjectLado oscuroes_ES
dc.subjectFormación inicial del profesoradoes_ES
dc.titleAre educator-created (dis)empowering climates equally associated with motivational experiences in physical education pre-service teachers as in foreign language pre-service teachers?es_ES
dc.title.alternativeLos climas (des)empoderadores creados por el formador del profesorado se asocian por igual con las experiencias motivacionales del profesorado en formación inicial de educación física y lengua extranjeraes_ES
dc.typejournal articlees_ES
dc.rights.accessRightsopen accesses_ES
dc.identifier.doi10.30827/portalin.viVII.29163
dc.type.hasVersionVoRes_ES


Fichier(s) constituant ce document

[PDF]

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Excepté là où spécifié autrement, la license de ce document est décrite en tant que Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional