Effectiveness of cyberbullying prevention programmes on perpetration levels: a meta-analysis
Metadata
Show full item recordAuthor
Mula Falcón, JavierEditorial
Universidad de Sevilla
Materia
Adolescence Bullying Education programs Leisure Meta-analysis Peer relationships Social Networking Students Technology Acoso Adolescencia Estudiantes Meta-análisis Ocio Programas de educación Redes sociales Relación entre pares Tecnología
Date
2023-01-31Referencia bibliográfica
Mula-Falcón, J., & González, C. C. (2023). Effectiveness of cyberbullying prevention programmes on perpetration levels: a meta-analysis. Revista Fuentes, 25(1), 12-25. DOI: [https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2023.21525]
Abstract
Cyberbullying is a new and growing bullying practice that generates more harmful consequences than even traditional
bullying. In this situation, the role of education plays a decisive role in the fight against this type of practice. In fact, in recent
years there has been a significant increase in the number of educational interventions on cyberbullying. However, the
scientific literature shows hardly any conclusive results on the effectiveness of these interventions. Therefore, the aim of
this meta-analysis is to analyse the effects that prevention programmes on cyberbullying have on the levels of perpetration
among school students. To this end, a search strategy was carried out according to the PICOS framework and PRISMA
criteria in five different databases: Web of Science (WoS), SCOPUS, Educational Research Information Centre (ERIC),
PubMed, ScienceDirect, SpringerLink and Google Scholar. After searching and applying inclusion/exclusion filters, 9
studies were included in the meta-analysis, covering a total of 17 different interventions conducted between 2015 and
2019. These studies described the application of different intervention programmes to students aged between 10 and 17
years. The findings of this meta-analysis showed that educational prevention programmes could decrease levels of bullying
perpetration (SMD = 0.08; 95% CI [0.05, 0.11]; p < 0.00001). Implications for strengthening and expanding cyberbullying
prevention programmes in the educational context are discussed. In addition, future research is invited to go beyond the
educational setting and consider other variables and factors that extend outside the educational environment and that are
equally relevant, as well as to focus new lines of research on the important role of the cyberassistant student as an essential
part of this type of situation. El ciberacoso es una nueva y creciente práctica que genera consecuencias más dañinas que incluso el acoso tradicional.
En esta situación, el papel de la educación juega un papel decisivo en la lucha contra este tipo de situaciones. De hecho,
en los últimos años se ha producido un aumento significativo del número de intervenciones educativas sobre el ciberacoso.
Sin embargo, la literatura científica apenas muestra resultados concluyentes sobre la eficacia de estas intervenciones.
Por lo tanto, el objetivo de este meta-análisis es analizar los efectos que los programas de prevención del ciberacoso
tienen sobre los niveles de perpetración entre los estudiantes escolares. Para ello, se realizó una estrategia de búsqueda
según el marco PICOS y los criterios PRISMA en cinco bases de datos diferentes: Web of Science (WoS), SCOPUS,
Educational Research Information Centre (ERIC), PubMed, ScienceDirect, SpringerLink y Google Scholar. Tras la
búsqueda y la aplicación de los filtros de inclusión/exclusión, se incluyeron 9 estudios en el metaanálisis, que abarcaban
un total de 17 intervenciones diferentes realizadas entre 2015 y 2019. Estos estudios describían la aplicación de diferentes
programas de intervención a estudiantes de entre 10 y 17 años. Los hallazgos de este meta-análisis mostraron que los
programas de prevención educativa podrían disminuir los niveles de perpetración de bullying (DME = 0,08; IC del 95%
[0,05, 0,11]; p < 0,00001). Se discuten las implicaciones para reforzar y ampliar los programas de prevención del
ciberacoso en el contexto educativo. Además, se invita a futuras investigaciones a ir más allá del ámbito educativo y
considerar otras variables y factores que se extienden fuera del entorno educativo y que son igualmente relecantes, así
como enfocar nuevas líneas de investigación al importante papel del alumnado ciberayudante como parte esencial en
este tipo de situaciones.