Power and motherhood in the 16th century: perpetuity and memory through architecture
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Díez Jorge, María ElenaEditorial
Universidad de Alicante
Materia
Motherhood Mother Architecture Houses 16th century Maternidad Madres Arquitectura Casa Siglo XVI
Fecha
2023-01Referencia bibliográfica
Díez Jorge, M. E. (2023). Power and motherhood in the 16th century: Perpetuity and memory through architecture. Feminismo/s, 41, 75-101. Rethinking Motherhood in the 21st Century: New Feminist Approaches [Monographic dossier]. María Dolores Serrano Niza & Inmaculada Blasco Herranz (Coord.). [https://doi.org/10.14198/fem.2023.41.04]
Resumen
Traditionally, we associate motherhood with
the practice of caring for children. And that
is correct, but we must be cautious because
in care we find a wide range of habits that
encompasses desires and needs that vary
greatly according to social class, gender, age
and time. In general, in the mentality of the
16th century, the mother not only played
her motherhood role through upbringing,
but sometimes it was more important to
bequeath a lineage, a surname, goods or a
house. It is on this point that this text is
based in the spirit of recovering the agency of
elite women, but also of the ones belonging
to other social classes. On the one hand, as
women who are promoters and patrons of a heritage that empowers them in the city (matronage) while allowing them to protect
their descendants and perpetuate the lineage of which they consider themselves
the guardians. On the other hand, women who are not of high lineage but who
defend the house in which they live, even if it is not their property; because they
have children and ask for shelter to be protected under a roof. Both cases can be
interpreted as expressions of power, although at very different levels, because if in
one case they are moved by the desire of projection and promotion of that mother
as the matron of a lineage; in the other, being a mother and having children in
charge can be a burden but also an argument in favor of defending the tenancy or
occupation of a house. For this study we make use of archival documentation of
the sixteenth century, but specifically from Granada, with a view to focusing on the
various cases observed in the same city. Tradicionalmente unimos maternidad con la práctica del cuidado hacia los hijos
e hijas. Y así es, pero hemos de tener cautela, pues en el cuidado hay un abanico
amplio de hábitos que abarca deseos y necesidades muy variados, atendiendo a
clase social, género, edad y época. Por lo general, en la mentalidad del siglo XVI, la
madre no solo ejerce la maternidad a través de la crianza, sino que a veces era más
importante legar un linaje, un apellido, unos bienes o una casa. Este es el punto
del que se parte en este texto, con el ánimo de recuperar la agencia de mujeres de
élite, aunque también de otras clases sociales. Por un lado, como mujeres impulsoras
y mecenas de un patrimonio que las empodera en la ciudad (matronazgo) a
la vez que permite proteger a sus descendientes y perpetuar el linaje del que ellas
se consideran guardianas. Por otro lado, mujeres que no son de alta alcurnia,
pero que defienden la casa en la que viven, aunque no sea de su propiedad, pues
tienen hijos y piden amparo para estar protegidas bajo un techo. Ambos casos los
podemos interpretar como expresiones de poder, aunque a muy diferentes niveles,
pues si en un caso les mueve el deseo de proyección y promoción de la madre
como matrona de un linaje, en el otro, el ser madre y tener hijos puede suponer
una carga, pero también un argumento a favor para defender la tenencia u ocupación
de una casa. Para este estudio se hace uso de la documentación de archivo
del siglo XVI, aunque con más particularidad en Granada para acotar la casuística
vivida en una misma ciudad.