Students' perceptions of the use of book trailers to promote reading habits and develop digital competence in primary education
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Universidad de Málaga
Materia
Book trailer Reading habits Digital competence Primary Education ICT Booktrailer Hábito lector Competencia digital Educación Primaria TIC
Fecha
2022-06-27Referencia bibliográfica
Bárcena Toyos, P., & Gómez Domingo, M. (2022). Percepciones de los estudiantes sobre el uso de "booktrailers" para fomentar el hábito lector y desarrollar la competencia digital en la educación primaria. Investigaciones Sobre Lectura, 1(17), 67-82. [https://doi.org/10.24310/isl.vi17.14304]
Resumen
The new means of communication and production available thanks to ICT provide teachers new ways to promote reading
and work on communication and digital skills. One of these resources is the use of book trailers, which, thanks to their
digital and audio-visual format, have become an attractive educational resource to promote reading among the youngest.
The objective of this work is to discover the perceptions of a group of primary school students on the benefits of using
book trailers in the classroom to promote reading and develop their digital competence. The study followed a quantitative
methodology and involved 56 fifth-grade students who, after reading a book of their choice, used Windows Live Movie
Maker to create book trailers in the language classroom, and share with their classmates aspects of interest that synthesized
the reading they had done. Once the presentations had finished, the students completed an online questionnaire of 10
questions, carried out with Google Forms, which collected their impressions on the use of book trailers. The results
suggest that the preparation of book trailers in the classroom is perceived as a highly motivating practice by students, who
reveal that they have acquired new learning that has contributed to the development of their digital competence as well
as having increased their interest in reading. Las nuevas vías de comunicación y producción disponibles gracias a las TIC, ponen al alcance de los docentes nuevos
medios para fomentar la lectura y trabajar competencias comunicativas y digitales. Uno de esos recursos es el uso de los
booktrailers, que gracias a su formato digital y audiovisual, se han convertido en un atractivo recurso educativo para
fomentar el hábito lector entre los más jóvenes. El objetivo de este trabajo es conocer las percepciones de un grupo de
alumnos de educación primaria sobre los beneficios del uso de booktrailers en el aula para fomentar la lectura y desarrollar
su competencia digital. El estudio basado en una metodología cuantitativa contó con 56 alumnos de quinto curso, quienes,
tras leer un libro de su elección, usaron Windows Live Movie Maker para elaborar booktrailers en el aula de lengua, y
compartir con sus compañeros aspectos de interés que sintetizaban la lectura realizada. Una vez finalizada la exposición,
los alumnos completaron un cuestionario online de 10 preguntas, realizado con Google Forms, que recogía sus
impresiones sobre el uso de booktrailers. Los resultados sugieren que la elaboración de booktrailers en el aula es percibida
como una práctica altamente motivadora por los alumnos, los cuales revelan haber adquirido nuevos aprendizajes que
han contribuido en el desarrollo de su competencia digital, así como haber aumentado su interés por la lectura