The productive vocabulary of multimodal and unimodal English as a foreign language learners
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Universidad de Granada
Materia
Multimodality Unimodality Productive vocabulary Perceptual learning style preferences English as a Foreign Language Multimodalidad Unimodalidad Vocabulario productivo Estilos de aprendizaje de percepción Inglés como lengua extranjera
Fecha
2022-01-22Referencia bibliográfica
Montero-Saizaja, A. (2022). Vocabulario productivo de estudiantes multimodales y unimodales aprendices de inglés como lengua extranjera. Porta Linguarum Revista Interuniversitaria De Didáctica De Las Lenguas Extranjeras, 139-153. [https://doi.org/10.30827/portalin.vi.21389]
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PGC2018-095260-B-100 Spanish Ministry of Science, Innovation and UniversitiesResumen
This study investigated the productive vocabulary of EFL learners divided
into two groups: multimodal (preference for two or three perceptual learning styles) and
unimodal (preference for one perceptual learning style). The objectives of this research were
twofold: (1) to identify the productive vocabulary of multimodal and unimodal EFL learners;
and (2) to ascertain whether there were statistically significant differences between productive
vocabulary and the preferences for learning (multimodality or unimodality). The sample
consisted of 60 Spanish EFL learners (24 multimodal and 36 unimodal) in the 12th grade.
The data collection instruments were the Learning Style Survey (Cohen et al., 2009) to
divide the informants into multimodal and unimodal learners, and the 2,000-word version
of the Productive Vocabulary Levels Test (Laufer & Nation, 1995, 1999) to measure their
productive vocabulary. Then, data were coded and subjected to quantitative analyses. The
findings indicated that multimodal learners had more productive vocabulary (1,186 words)
than their unimodal peers (948 words). However, there were not statistically significant differences
between multimodal and unimodal learners in their productive vocabulary. However,
both the effect size and the strength of association were large. Therefore, the results
suggested that EFL learners employed different sensory modalities to learn vocabulary. Este estudio investigó el vocabulario productivo de aprendices de inglés como
lengua extranjera multimodales (preferencia por dos o tres estilos de aprendizaje) y unimodales
(preferencia por un estilo de aprendizaje). Los objetivos fueron: (1) identificar el
vocabulario productivo de los estudiantes multimodales y unimodales; y (2) determinar si se
encontraron diferencias estadísticamente significativas entre el vocabulario productivo y las
preferencias en el aprendizaje (multimodalidad o unimodalidad). La muestra la formaron 24
alumnos multimodales y 46 unimodales, aprendices de inglés como lengua extranjera de 2º
de Bachillerato. Los instrumentos utilizados fueron el Learning Style Survey (Cohen et al.,
2009), para dividir a los alumnos en multimodales y unimodales, y el Productive Vocabulary
Levels Test (Laufer & Nation, 1995, 1999) para medir el vocabulario productivo. A continuación,
los datos fueron codificados y sometidos a análisis cuantitativos. Los resultados indicaron
que los alumnos multimodales presentaron un mayor vocabulario productivo (1.186
palabras) que los unimodales (948 palabras). No había diferencias estadísticamente significativas
en el vocabulario productivo de los alumnos multimodales y unimodales, aunque el tamaño del efecto y la fuerza de asociación fueron grandes. Estos resultados sugieren que
los aprendices de inglés como lengua extranjera utilizan diferentes modalidades sensoriales
para aprender vocabulario.