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dc.contributor.authorHernández Ortega, José
dc.contributor.authorSánchez García, Patricia
dc.contributor.authorRovira Collado, José
dc.date.accessioned2022-03-11T09:33:47Z
dc.date.available2022-03-11T09:33:47Z
dc.date.issued2021-06-21
dc.identifier.citationHernández Ortega, J., Sánchez García, P., & Rovira-Collado, J. (2021). Nuevos ecosistemas transmedia para la promoción de la lectura en la era de los booktubers: New transmedia ecosystems for the promotion of reading in the era of booktubers. Investigaciones Sobre Lectura, (15), 23-45. [https://doi.org/10.24310/isl.vi15.12563]es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/73322
dc.descriptionThis research is part of the project: Epistemic innovation of an argumentative comment model of multimodal texts in the teaching of Spanish as a mother and foreign language (PGC2018-101457-B-I00-IARCO).es_ES
dc.description.abstractIn the present work, the main constituent elements that make booktubers one of the primary agents of dissemination and promotion of reading on YouTube are analyzed. The principal objective of this study is to identify the main references from a series of variables among the community of booktubers in Spain (and in Spanish) that enable us to establish consumption patterns. To carry out this analysis, our starting point is the annotation made by Carbajo (2014) and Soto (2015) on the booktuber concept, for which we propose an update both in its definition and in its pragmatics. This initial delimitation allows us to analyze the similarities between youtubers and booktubers in relation to information issued, as well as enabling us to structure how the latter expand their types of videos in relation to their reading practices. The links between booktubers and their viewers are one of the values that we consider important for the study since they are widely disseminated among students at compulsory school age. The work concludes that there has been a consolidation of both the booktuber phenomenon and the number of its protagonists. The emotional involvement of this typology of video coincides with studies such as those by Chen & Wu (2019) in relation to the replicability of the videos generated on YouTube and other social networks, some of which may be the object of analysis in future works.es_ES
dc.description.abstractEn el presente trabajo se analizan los principales elementos constitutivos que convierten a los booktubers en unos de los principales agentes de difusión y promoción de la lectura en YouTube. El objetivo principal de este estudio pretende identificar a los principales referentes entre la comunidad de booktubers en España (y en español) a partir de una serie de variables que nos permiten establecer patrones de consumo. Para realizar este análisis, se toma como punto de partida la acotación realizada por Carbajo (2014) y Soto (2015) sobre el concepto booktuber a partir del cual proponemos una actualización tanto en su definición como en su pragmática. La delimitación inicial nos permite analizar cuáles son las similitudes entre youtubers y booktubers en relación a la información emitida y estructurar cómo los segundos amplían la tipología de vídeos en relación a sus prácticas lectoras. Los vínculos entre booktubers y sus espectadores son unos de los valores que consideramos importantes para el estudio puesto que ejercen una gran difusión entre el alumnado en edad escolar obligatoria. Las conclusiones del trabajo muestran una consolidación tanto del fenómeno booktuber como del número de protagonistas. La implicación emocional de esta tipología de vídeos coincide con estudios como los de Chen & Wu (2019) en relación a la replicabilidad de los vídeos generados en YouTube en otras redes sociales, algunas de las cuales pueden ser objeto de análisis en próximos trabajos.es_ES
dc.description.sponsorship(PGC2018-101457-B-I00-IARCO)es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad de Málagaes_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subjectReading es_ES
dc.subjectReading promotiones_ES
dc.subjectSocial mediaes_ES
dc.subjectInteractive communicationes_ES
dc.subjectOrientation for readinges_ES
dc.subjectLectura es_ES
dc.subjectPromoción de la lecturaes_ES
dc.subjectRedes sociales es_ES
dc.subjectComunicación interactivaes_ES
dc.subjectOrientación para la lecturaes_ES
dc.titleNew transmedia ecosystems for the promotion of reading in the era of booktuberses_ES
dc.title.alternativeNuevos ecosistemas transmedia para la promoción de la lectura en la era de los booktuberses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.identifier.doi10.24310/isl.vi15.12563
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES


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