Integrating scientific with histologic and embryologic competencies
Metadata
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Universidad de Granada
Materia
Medicine Integration Science Histology Embryology Competencies Medicina Integración Ciencia Histología Embriología Competencias
Date
2021-06Referencia bibliográfica
D’Ottavio Cattani, Alberto Enrique. Integrating scientific with histologic and embryologic competencies. Actual Med. 2021; 106(813): 152-156. [DOI: 10.15568/am.2021.813.or01]
Abstract
Objective: Given the relevance of scientific training in undergraduates whatever their future professional
practice and viewing that consistent bibliographic usually limit scientific training to a component of the
medical curriculum, this approach intends to go a step further seizing each discipline of the medical
curriculum for developing progressively scientific competencies. In this context, a strategy, integrating
scientific and disciplinary competencies (in this case, Histology and Embryology), is presented
Material and Method: The strategy was applied for fifteen years to 2000 ± 500 students per year while
they were studying Histology and Embryology, one of the first-year disciplines. It included planning steps
carried out by Ph.D. professors as well as the implementing and evaluating ones in charge of these
professors and properly trained teachers
Results: Averages of percentages of enrolled students who did not start the course, who dropped out before
being able to take the final disciplinary evaluation, who could take it and who were promoted to the second year
during fifteen years are registered. Likewise, an average of 80% of them satisfied with this strategy and the
positive impact on the corresponding competencies of Biology, another first-year discipline, are also recorded.
Conclusions: This strategy, implemented between 1986 and 2001, proved viable and fruitfully relevant
until a curricular transformation limited its continuation without generating its equivalent replacement.
Beyond the elapsed time since then and the reasons hindering its full accomplishment, this long-standing
approach is rescued so that it may eventually be considered and improved by those who may value it
profitably for their curricula. Objetivo: Dada la relevancia de la formación científica en los estudiantes de grado, cualquiera sea su futura
práctica profesional, y dado que consistentes reportes bibliográficos limitan usualmente el entrenamiento
científico a una parte del currículo, este enfoque intenta ir un paso más allá aprovechando cada disciplina del
currículo médico para desarrollar progresivamente competencias científicas. En este marco, es presentada
una estrategia que integra tales competencias con las histológico-embriológicas.
Material y Método: Dicha estrategia fue implementada durante quince años a 2000 ± 500 alumnos por año
mientras cursaban Histología y Embriología, una de las disciplinas de primer año, e incluyó etapas planificadoras a cargo de Profesores Doctores, así como otras, implementadoras y evaluadoras, a cargo de éstos y
de docentes debidamente entrenados.
Resultados: Son registrados los promedios de porcentajes de alumnos inscriptos que no iniciaron el curso,
que desertaron antes de estar habilitados para el examen final disciplinar, que lo cumplieron y que se promovieron a segundo año a lo largo de ese periodo. Asimismo, se da cuenta del promedio de satisfacción del
alumnado con esta estrategia (80%) y de su impacto positivo sobre las correspondientes competencias en
Biología, otra disciplina de primer año.
Conclusiones: Esta estrategia, implementada entre 1986 y 2001, se mostró viable y fructuosamente relevante hasta que una transformación curricular limitó su prosecución sin generar su equivalente reemplazo.
Más allá del tiempo transcurrido desde entonces y de las razones que dificultaron su pleno cumplimiento, se
rescata este perdurable enfoque para que eventualmente sea considerado y mejorado por quienes lo valoren
de manera provechosa para sus currículos.